Matei Călinescu: conceptul de (re)lectură
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
822 19
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-13 22:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.0 (294)
Литература. Литературоведение (3492)
SM ISO690:2012
DEMENTIEVA, Diana. Matei Călinescu: conceptul de (re)lectură. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2019, nr. 10(130), pp. 108-112. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 10(130) / 2019 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Matei Călinescu: conceptul de (re)lectură

Matei Calinescu: the concept of (re)reading

CZU: 82.0

Pag. 108-112

Dementieva Diana
 
Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir”
 
 
Disponibil în IBN: 20 ianuarie 2020


Rezumat

Textul reactualizează principalele aspecte semantice ale conceptului călinescian de (re)lectură, raportându-l la un cadru istorico-teoretic european și românesc mai larg, cel al teoriei receptării. Realizând o interpretare sintetizatoare a ideilor precedente la tema lecturii, M.Călinescu proiectează, în lucrarea sa, o proprie poziție de misit față de ceea ce numim fenomenul receptării, pe care îl circumscrie activității de (re)lectură. Evidențiind inovațiile teoreticianului, articolul caută să probeze actualitatea re-interpretării temei pentru evoluția literaturii și dezvoltarea teoriei literare în contextul cercetării științifice naționale, dar și prin raportarea la tendințele universale ale fenomenului vizat.

The text states some opinions referring to the main aspects of the (re)reading concept of M.Călinescu, related to an European and Romanian historical and theoretical context in terms of the reader response literary theory. Realizing a synthesis of the previous theses on this topic, M.Călinescu, by his work, projects his own middle position to what we call the phenomenon of reception that he submits to the (re)reading activity. Addressing the theoretician's innovations, the article intends to demonstrate the nees of interpreting and updating the subject of the re-reader in order to support the evolution of literature and the development of literary theory in the context of national scientific research, and also to the universal tendencies of the phenomenon concerned.

Cuvinte-cheie
lectură/(re)lectură, lectură dublă, lectură virginală, cititor real/concret, cititor implicit, autor, operă literară, lizibilitate, receptare,

reading/(re) reading, double reading, virginal reading, real/concrete reader, implied reader, author, literary work, readability, reception