Consideraţii noi privind cetatea de piatră de la Orheiul Vechi
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
788 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 19:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
904:72.033(478) (1)
Kультурные остатки исторических времен (142)
Архитектура (635)
SM ISO690:2012
ŞLAPAC, Mariana. Consideraţii noi privind cetatea de piatră de la Orheiul Vechi. In: Arta , 2019, nr. 1(AV), pp. 5-14. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Consideraţii noi privind cetatea de piatră de la Orheiul Vechi

New considerations referring to the stone fortress of Orheiul Vechi

CZU: 904:72.033(478)

Pag. 5-14

Şlapac Mariana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 29 iunie 2019


Rezumat

Cetatea de piatră de la Orheiul Vechi, numită „citadelă”, se găsea în extrema de nord-vest a vetrei acestui oraş, situat între actualele sate Trebujeni şi Butuceni, pe un promontoriu alungit înconjurat din trei părţi de stânci înalte şi meandrele râului Răut. În anii ’60 ai secolului al XIV-lea aici a existat o importantă alcătuire urbană a Hoardei de Aur, identificată cu Oraşul Nou (Yangi-şehr/Şehr al-Cedid), iar după 1370 îşi are începuturile Orheiul medieval moldovenesc, numit Orheiul Vechi, pentru a-l deosebi de aşezarea omonimă întemeiată în secolul al XVI-lea. Ultimele investigaţii arheologice au demonstrat că сitadela a fost edificată pe timpul Hoardei de Aur. Ea reprezintă unica cetate din Moldova adaptată unui program anterior – o clădire din cărămidă de plan alungit, care a înglobat în secolul al XIV-lea un vechi mausoleu turanic. Unii cercetători consideră că este vorba de palatul edificat de emirul creştinat Dimitrie, care s-a stabilit cu traiul la Orheiul Vechi, iar alţii văd în această clădire o hanaka, lăcaş al sufiilor, un fel de „mănăstire musulmană” (khanqah în persană, de la care provin hanaka şi hanega; tekke în turco-osmană, de la care provine tekije şi takia; zauiyah în arabă, de la care provin zawia şi zaouia). În opinia noastră, ipoteza edificării palatului de cneazul tătar Dimitrie pare puţin verosimilă, în schimb, versiunea hanakalei este mult mai convingătoare. Se pare că hanaka de la Orheiul Vechi a evoluat la un moment dat într-o hanaka fortificată, care însuma calităţi atât ale unei reşedinţe a sufiilor, cât şi ale unui ribat oriental. Ca analogii, am propus hanaka fortificată a lui Pir-Huseyn de pe râul Pirsagat (Azerbaidjan) şi hanaka fortificată a lui Hoca Ahmed Yesevi din Turkestan (Kazahstan). Nu este exclus că autorităţile hordeze au planificat în interiorul cetăţiii de piatră construcţia şi altor obiective şi, poate, crearea pe viitor a unui complex memorial şi reprezentativ, menit a fi un important avanpost al islamului în teritoriile apusene ale Hoardei de Aur.

The stone fortress of Orheiul Vechi (Old Orhei), known as “the citadel”, was located on its north-western outskirt of the River Reut right bank, on a cape surrounded from three sides by water and high steep cliffs, between the modern villages of Trebujeni and Butuceni. In the 60s of XIV th century that place was a large eastern-type settlement, identified as the New City (Shehr al-Jedid / Yangi-Shehr) or the westernmost urban settlement of the Golden Horde Empire. And after 1370 the Moldavian city has originated there, known today as the Orheiul Vechi. Recent archaeological investigations have shown that the citadel was built in the times of the Golden Horde. It’s the only fortress of the Moldavian principality, adapted to the early structure like the brick building of the elongated plan and included the ancient Turkic mausoleum in the XIX th century. Some scholars believe that this is the palace of Emir Demetrius, who converted to the Christianity, while others see in this structure the khanqah the abode of dervishes, the “Muslim monastery” (khanqahis in Persian - and khaneqa and khanegah arises from it; tekke is in Ottoman-Turkish, and tekije and takia arises from it; zauiyah is in Arabian, from which comes zawia and zaouia). We believe that the hypothesis of the construction of the palace of the Tatar prince Demetrius is an improbable one, the version of the khanqahis is much more convincing. At some point, the khanqah from OrheiulVechi could turn into a fortified khanqah, with some features like both the abode of the Sufis and the eastern ribat. As an analogue, we can offer a fortified khanqah of Pir-Guseynon the Pirsagat River (Azerbaijan) and a fortified khanqah of Hoca Ahmed Yesevi from Turkestan (Kazakhstan). It is possible, that the Golden Horde authorities were planning to build other objects here and, perhaps, they would like to create a memorial and representative complex, playing the role of an important outpost of Islam in the western possessions of the Golden Horde.

Cuvinte-cheie
Orheiul Vechi, cetatea de piatră de la Orheiul Vechi, citadela de la Orheiul Vechi, hanaka, sufi, derviş, hanaka fortificată,

Orheiul Vechi, stone fortress of OrheiulVechi, citadel of Orheiul Vechi, khanqah, Sufi, dervish, fortified khanqahr