Mişcarea muzical-artistică din Basarabia în contextual noilor realităţi create de MareaUnire
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
918 15
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-11 10:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.08(478+498)(091) (1)
Музыка (1804)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Mişcarea muzical-artistică din Basarabia în contextual noilor realităţi create de MareaUnire. In: Arta , 2018, nr. 2(AV), pp. 38-44. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Mişcarea muzical-artistică din Basarabia în contextual noilor realităţi create de MareaUnire

The musical-artistic movement in Bessarabia in the context of the new realities created by the Great Union

CZU: 78.08(478+498)(091)

Pag. 38-44

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 29 ianuarie 2019


Rezumat

Demersul de faţă încearcă să configureze evoluţia culturii muzicale basarabene în contextual noilor realităţi, marcate de Unirea Basarabiei cu România, consfinţită la 27 martie 1918.  Climatul generat de marele eveniment a accelerat procesul de modernizare a societăţii, asigurând transformări calitative în domeniile învăţământului, ştiinţei şi culturii. În parcursul ei istoric, mişcarea artistică din Basarabia înregistrează o evoluţie ascendentă, în care arta muzicală îşi caută identitatea şi drumul spre afirmare. În noile condiţii se accentuează contactul publicului basarabean cu universul sonor european în general, cu cel românesc în special.  În şirul manifestărilor culturii muzicale basarabene se evidenţiază câteva dominante: activităţile cu caracter concertant, creaţia componistică şi învăţământul muzical-artistic. Un rol aparte în promovarea muzicii academice naţionale şi universale în Basarabia l-au avut turneele lui George Enescu la Chişinău şi în marile oraşe din regiune. Acţiunile întreprinse pe parcursul anilor 1918–1940 au susţinut propăşirea estetică prin muzică a vieţii artistice din provincie, imprimându-i o ţinută profesională superioară cu puternice reverberaţii asupra climatului şi dinamicii artei muzicale din stânga Prutului.

The present research attempts to shape the evolution of Bessarabian musical culture in the context of the new realities, marked by the Union of Bessarabia with Romania, consecrated on 27 March, 1918.  The climate generated by the great event accelerated the process of modernizing society, ensuring qualitative transformations in the fields of education, science and culture. During its historical course, the Bessarabian artistic movement has an ascending evolution, in which the musical art seeks its identity and its way of affirmation. Under the new conditions, the contact of the Bessarabian public with the European sound universe, in general, and with the Romanian one, in particular, is accentuated.  In the series of Bessarabian musical culture manifestations, some dominant ones are highlighted: the activities of concerted character, the compositional creation and the musical-artistic education. A special role in the promotion of the national and universal academic music in Bessarabia was played by George Enescu’s tournaments in Chisinau and in the big cities in the region. The actions undertaken during the years 1918–1940 supported the aesthetic advancement through music of the artistic life in the province, ingraining it with superior professionalism that had strong reverberations on the climate and dynamics of the musical art on the left bank of the Prut

Cuvinte-cheie
Basarabia, Marea Unire, cultură artistică, viaţa muzicală.,

Bessarabia, Great Union, artistic culture, musical life.