Muzeu. Management. Performanţă. De la un muzeu funcţional la un muzeu performant
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1458 113
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-18 15:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.01(498) (2)
Музеи. Постоянные выставки (505)
SM ISO690:2012
CREŢU, Mirela. Muzeu. Management. Performanţă. De la un muzeu funcţional la un muzeu performant. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2017, nr. 27(40), pp. 126-158. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 27(40) / 2017 / ISSN 1857-0054

Muzeu. Management. Performanţă. De la un muzeu funcţional la un muzeu performant

Museum. Management. Performance. From a functional Museum towards a performing Museum

CZU: 069.01(498)

Pag. 126-158

Creţu Mirela
 
Complexul Național Muzeal „Astra”. Sibiu
 
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2019


Rezumat

Muzeul trebuie analizat in calitate de organizație. Definirea muzeului ca organizație cuprinde identitatea, evoluția și complexitatea sa, intr-o măsură mai mare decat o face instituția „statică”. Paradigmele muzeale au evoluat pe parcursul timpului, devenind un spațiu deschis pentru comunicare prin patrimoniu; de la „privilegiul” vizitării muzeului la „satisfacerea necesităților publicului”. Muzeele, ca instituții publice, sunt refractare schimbărilor – nimic nu se schimbă, ele nu-și realizează obiectivele, dar dețin „monopolul” intr-un anumit domeniu (deopotrivă ca spațiu geografic și reprezentare a patrimoniului). Muzeul nu urmărește să obțină profit financiar, dar să răspundă așteptărilor sociale. Performanța in muzee poate fi definită și ca un rezultat de excelență, nu doar ca atingerea unor indicatori de performanță, demonstrand funcționalitatea sa intrun anume moment temporal, față de un standard particular. Din acest motiv, propunem pentru muzee necesitatea de a satisface cerințele celui de-al patrulea E – excelența. Un muzeu performant este: a) o organizaţie care invaţă, care işi autoimpune (prin conştiinţă şi profesionalism), işi asumă şi atinge standarde suplimentare faţă de cele de funcţionare (suficiente pentru supravieţuire), stabilite pe baza cunoaşterii şi invăţării; b) o organizație care se (re)poziționează pe piața ofertei turismului cultural, devenind un spațiu al comunicării/edutainmentul și iși definește viziunea, misiunea și obiectivele strategice ținand cont de interesul colectiv al societății; c) o organizație care se orientează spre cele trei E-uri, indeplinind „contractul social” și care aplică un management strategic, orientat și concis, avand un fundament științific, drept metodă pentru atingerea performanței sale. Muzeul performant este „organizaţia care invaţă şi se dezvoltă permanent ca un mijloc de comunicare a patrimoniului adaptat prezentului, pentru indeplinirea la standarde cat mai inalte a nevoilor de edutainment ale societăţii, pe baza unui management strategic orientat in acest sens”.

The museum must be analyzed as an organization. Defining the museum as an organization renders its identity, evolution and complexity, much more than the “static” institution does. The paradigms of the museums have changed in time, becoming an open space for heritage communication; from the “privilege” of visiting a museum to the “satisfaction of the public’s needs”. The museums, as public institutions, are resistant to change – nothing happens, they don’t meet their objectives, but they have the “monopoly” in a certain area (both as geographical space and as heritage representation). The museum does not aim to obtain financial profit, but to meet the social expectations. The performance in museums can also be defined as an excellence result, not only as an achievement of some performance indicators showing its functionality at some point in time, to a particular standard. Therefore, we propose for museums the necessity to fulfill the requirements of the fourth E – excellence. A performing museum is: a) an organization which studies and proposes (through awareness and professionalism), assumes and meets quality objectives, additional standards apart from the functional ones (sufficient for survival), established on the basis of knowledge and learning; b) an organization which (re)positions itself on the touristic cultural offer market, becoming a space for heritage communication/edutainment and defines its vision, mission and strategic objectives by keeping track of the common interest of the society; c) an organization which orientates itself towards the 3 Es in executing the “social contract” and which applies a strategic, oriented, concise management with a scientific basis as a method for obtaining its performance. The performing museum is “the organization which permanently studies and develops itself as a means for communicating its heritage adapted to our present times in order to meet the society needs for edutainment to the highest standards, on the basis of a strategic management oriented in this regard”.

Cuvinte-cheie
muzeu – muzeu performant, performanţă – performanţă muzeală, managementul performanţei, cercetare exploratorie, viziune, misiune, patrimoniu, public, organizaţie care invaţă, strategie,

balanced scorecard