Education for Health – Educational Approach
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
668 8
Ultima descărcare din IBN:
2022-03-29 15:37
SM ISO690:2012
CALUGHER, Viorica, LEŞCU, Artur. Education for Health – Educational Approach. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 57-60.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Education for Health – Educational Approach


Pag. 57-60

Calugher Viorica, Leşcu Artur
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2018


Rezumat

Education for health as a desiderate of “new education”, appeared as a response to one of the modern world imperatives – the deterioration of human health. As a system that includes consciousness of health, education for health has as a purpose formation and development among the population of a concept and hygienic, sanogenic behaviour for the health strengthening, harmonious development and body fortification; adoption to a new conditions of the natural and social environment. In this context it is required formation of a mass opinion, scientifically substantiated with the observing of the individual and collective hygiene, with the training of eating, clothing, work and rest skills, with the rational use of the free time and natural factors of the tempering the body, with the avoiding risk factors as well as directing the mode of the healthcare request and various means of investigation and treatment. Nowadays exists number of approaches to a education for health: medical/pharmaceutical, educational, directioned towards individual and social change. We consider that education for health at the learning institutions level represents one the most important ways for promoting correct knowledge about different aspects of the health and at the same time for formation of attitudes and rights that are indispensable for a responsable and healthy behavior. In a lot  of countries education for health is mandatory in schools starting from the first grade till the end of the studies, using for each educational level programs and didactic materials suitable for age. The arguments that can be brought in favor of making education for health a priority in the educational units are the following: school is a perfect place for broadcasting such knowledge among youngsters it represents an institution with a high authority in society, offering an optimal frame for formal and non-formal education, and at the same time, the activities held in educational units are more efficient from a methodological and scientific point of view; not a single other institution has an ability and possibility to include and to address in a short time to such a big percent of population; one of the essential elements for development of a desired impact is initiation and realization of educational programs for education for health beginning with an early age. Thus, a healthy behaviour becomes a comportment that is formed in time in parallel with the personality development.

Educaţia pentru sănătate, ca deziderat al “noilor educaţii”, a apărut ca răspuns la unul dintre imperativele lumii contemporane – deteriorarea sănătăţii omului. Ca sistem, care include conştiinţa stării de sănătate, educaţia pentru sănătate are drept scop formarea şi dezvoltarea în rândul populaţiei a unei concepţii şi unui comportament igienic, sanogenic, în scopul consolidării sănătăţii, dezvoltării armonioase şi fortificării organismului; adaptării lui la condiţiile mediului natural şi social. În acest context, este necesară formarea unei opinii de masă, fundamentată ştiinţific, faţă de respectarea igienei individuale şi colective, faţă de formarea deprinderilor de alimentaţie, îmbrăcăminte, muncă şi odihnă, faţă de  utilizarea raţională a timpului liber şi a factorilor naturali de călire a organismului, faţă de evitarea factorilor de risc, precum şi a dirijării modului de solicitare a asistenţei medicale şi a variatelor mijloace de investigaţie şi tratament. Actualmente există mai multe abordări ale educaţiei pentru sănătate: medicală/farmaceutică, educaţională, orientă spre individ şi schimbare socială. Considerăm, că educaţia pentru sănătate la nivelul instituţiilor de învăţământ, reprezintă una dintre principalele căi de promovare a cunoştinţelor corecte privind diferite aspecte ale sănătăţii şi totodată de formare a atitudinilor şi drepturilor indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos. În multe ţări educaţia pentru sănătate este obligatorie în şcoli, începând din clasa întâi până la finele studiilor, folosind-se pentru fiecare treaptă de învăţământ programe şi materiale didactice adecvate vârstei. Argumentele, ce pot fi aduse în favoarea realizării educaţiei pentru sănătate prioritar în cadrul unităţilor de învăţământ sunt următoarele: şcoala este un loc ideal pentru difuzarea acestor cunoştinţe în rândul tinerilor, reprezintă o instituţie cu o mare autoritate în societate, oferind un cadru optimal de educaţie formală şi nonformală, iar activităţile desfăşurate în unităţile de învăţământ sunt mai eficiente din punct de vedere metodologic şi ştiinţific; nici o altă instituţie nu are abilitatea şi posibilitatea de a cuprinde şi de a se adresa, în timp, unui procent atât de mare din populaţie; unul dintre elementele esenţiale pentru dezvoltarea impactului dorit este iniţierea şi realizarea programelor de educaţie pentru sănătate începând cu vârsta fragedă. Astfel, conduita sănătoasă devine un comportament care se formează în timp în paralel cu dezvoltarea personalităţii.

Cuvinte-cheie
health, educational program,

educational units