Control and Planning in the Development of Female Gymnasts’ Complex of Motor Skills within a Training Macrocycle
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
734 1
Ultima descărcare din IBN:
2020-08-22 11:09
SM ISO690:2012
BUFTEA, Victor. Control and Planning in the Development of Female Gymnasts’ Complex of Motor Skills within a Training Macrocycle. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 49-51.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Control and Planning in the Development of Female Gymnasts’ Complex of Motor Skills within a Training Macrocycle


Pag. 49-51

Buftea Victor
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2018


Rezumat

This paper aims at monitoring the integral training through an efficient control and planning in the development of the female gymnasts‟ motor skills complex within a training macro-cycle. For this purpose, an experimental ascertaining study was carried out throughout a training macro-cycle of the Olympic cycle 2013-2016, with a group of 20 athletes (n=10 - experimental group and n=10 – control group) belonging to women‟s artistic gymnastics national team of the Republic of Moldova. The following methods were used: bibliographic study; pedagogical observation; method of specific tests; pedagogic experiment, statistical-mathematical method and method of graphical representation of data. In order to determine gymnasts‟ motor training, 14 parameters were tested, highlighting the level of complex motricity needed to reach elite sports performances in women‟s artistic gymnastics. Most of the tests are included in gymnasts‟ physical training. Significant differences were revealed in the experimental group based on the results obtained and compared with each other during the 1st training macro-cycle. Following these results, some models and strategies meant to improve the control and planning system were proposed to the experimental group subjects. The analysis  of the performances share achieved in motor training by the two groups under study showed significant differences at P<0.05 in calculating the statistical indicators tested during the first macro-cycle of the Olympic cycle. The implementation of the control and planning system of the activities for motor skills development provided useful information for the efficient monitoring of the full training of the female gymnasts under research.

Scopul lucrării este monitorizarea pregătirii intergrale prin folosirea eficientă a controlului şi planificării în dezvoltarea complexului de calităţi motice a gimnastelor în cadrul unui macrociclu de pregătire. Pentru aceasta s-a realizat un studiu experimental constatativ pe un macrociclu de pregătire din cadrul ciclului olimpic 2013-2016, în cadrul lotului national de gimnastică artistică feminine a Republicii Moldova, pe un grup de 20 sportive (n=10 - grupa experimentală si n=10 - grupa de control). În cadrul acestei cercetări s-au folosit următoarele metode: studiul bibliografic; observaţia pedagogică; metoda testărilor specifice; experimentul pedagogic, metoda statistico-matematică şi a reprezentării grafice a datelor. Pentru a determina nivelul de pregătire motrică a gimnastelor s-au testat 14 parametri, evidenţiind gradul de motricitate complexă în vederea atingerii performanţelor sportive înalte în gimnastica artistică feminine. Majoritatea probelor fac parte din pregătirea fizică a gimnastelor. În baza rezultatelor obţinute s-au evidenţiat diferenţele semnificative la subiecţii grupei experimentale, aceste rezultate fiind comparate între ele în cadrul macrociclului I de pregătire. Deasemenea în urma rezultatelor  obtinute obţinute, subiecţiilor grupei experimentale li s-a propus elaborarea unor modele şi strategii în vederea îmbunătătirii sistemului de control şi planificare. Analiza ponderii performanţelor obţinute la cele două grupe studiate în pregătirea motrică s-a constat diferenţe semnificative la P<0.05 la calcularea indicatorii statistici testaţi în primul macrociclu al ciclului olimpic. Aplicarea în cadrul pregătirii a sistemului de control şi planificare a activităţilor de dezvoltare a calităţilor motrice a oferit informaţii utile pentru monitorizarea eficienţă a pregătirii integrale a gimnastelor aflate în cercetare.

Cuvinte-cheie
gymnastics, test, monitoring, motor training, performance