Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1795 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-25 04:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
7.04(091) (1) |
Объекты и темы художественного изображения. Иконография. Иконология. Детали и отделка. Украшение. Декор. Орнамент (96) |
SM ISO690:2012 KATIĆ, Marko. The proskynetarion icon in the private collection. In: Tyragetia. Serie nouă, 2018, nr. 2(27), pp. 235-248. ISSN 1857-0240. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Tyragetia. Serie nouă | ||||||
Numărul 2(27) / 2018 / ISSN 1857-0240 /ISSNe 2537-6330 | ||||||
|
||||||
CZU: 7.04(091) | ||||||
Pag. 235-248 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul este consacrat unui proschinitar ce face parte dintr-o colecţie privată. El reprezintă icoanele aduse de pelerini din Locurile Sfinte, datate de la începutul secolelor XVII-XX. Astfel de icoane s-au păstrat atât pe teritoriul României, cât şi pe teritoriul Republicii Moldova. Icoana prezentată datează din perioada 1818-1819, aparţinând pelerinului Petaru din Pirot, un oraş din sudul Serbiei. În icoană se distinge gama cromatică intensă, cu prevalarea nuanţelor albastră şi roşie, precum şi auriul abundent. Concepută iniţial ca o icoană cu canaturi, aceasta reprezintă în partea centrală Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim. În imagine se atestă şi detalii din arhitectura templului restaurat după incendiul din anul 1808. Tot în acest spaţiu sunt reprezentate mai multe scene biblice şi cele de legendă, care s-au desfăşurat conform tradiţiei în Locurile Sfinte. În partea stângă a proschinitarului este reprezentată Maica Domnului Milostiva din Kykkos, iar în dreapta – Hristos în lanţuri (Hristos Elkomenos), ambele imagini fiind foarte populare în Palestina la începutul secolului al XIX-lea. Aceste reprezentări sunt încadrate de scene mici ce evocă cultul Născătoarei de Dumnezeu şi al Pruncului. În ansamblu, icoana poate fi caracterizată drept o imagine topografică a Locurilor Sfinte. Icoana reprezintă un model tipic al iconografiei siro-palestiniene din acea perioadă, îmbinând elementele artei occidentale şi ale picturii de icoane orientale. Multitudinea acestor icoane nu le-a adus însă şi faima cuvenită, cercetarea lor fiind abia la început de cale. |
||||||
Cuvinte-cheie proskynetarion, Jerusalem, pilgrimage, Holy Sepulcher, represetation. |
||||||
|