Рыцарское надгробие из Королёвского замка Нялаб
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
711 4
Ultima descărcare din IBN:
2020-12-02 13:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
902/903.5(4) (12)
Предыстория. Доисторические остатки, артефакты, древности (254)
SM ISO690:2012
ПРОХНЕНКО, Игорь, ЖИЛЕНКО, Мария. Рыцарское надгробие из Королёвского замка Нялаб. In: Tyragetia. Serie nouă, 2018, nr. 1(27), pp. 347-359. ISSN 1857-0240.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tyragetia. Serie nouă
Numărul 1(27) / 2018 / ISSN 1857-0240 /ISSNe 2537-6330

Рыцарское надгробие из Королёвского замка Нялаб

Piatra funerară a unui cavaler din castelul Njalab din Korolevo

Knight’s tombstone from Korolevo castle of Nyaláb

CZU: 902/903.5(4)

Pag. 347-359

Прохненко Игорь, Жиленко Мария
 
ГВУЗ «Ужгородский национальный университет»
 
 
Disponibil în IBN: 3 decembrie 2018


Rezumat

În procesul investigării încăperii nr. 3 a castelului Njalab din oraşul Korolevo, la nivelul podelei, sub ruinele pereţilor, a fost găsit fragmentul unul basorelief din calcar roşu marmorat, parte a unei pietre funerare cu imaginea unui cavaler. Astfel de monumente apar în Europa în perioada secolelor XIII-XIV, iar în arealul carpatin – în ultimul sfert al secolului al XV-lea. Lespezi funerare cu imagini de cavaleri redaţi în picioare pe patul de moarte în Ungaria apar în ultimii ani de domnie a lui Matei Corvin, fiind strâns legate de activitatea sculptorului de curte al regelui, Giovanni Dalmata. Au fost evidenţiate trei grupe de astfel de lucrări. Prima dintre ele datează cu anul 1480, caracterizată prin reprezentarea răposatului în armură gotică, cu leul sub picioare şi cu scut heraldic, susţinut de îngeri. Cele mai reprezentative din această grupă sunt pietrele funerare ale unor curteni din epoca lui Matei Corvin: Imre Szapolyai, Istvan Pereni şi Imre Pálóczi. Lucrările din cea de-a doua grupă se evidenţiază prin detalieri mai realiste: imagini naturaliste ale răposatului pe patul de moarte, leul este culcat la picioarele lui în poziţie naturală, scutul este sprijinit de sabie. Această grupă, datată în ultimul deceniu al secolului al XV-lea şi primii ani ai secolului al XVI-lea, este reprezentată de basoreliefurile lui Istvan Bathory, Pala Kiniji şi Bertlan Berislo. Din punctul de vedere al stilului şi al calităţii, în această grupă poate fi inclusă şi piatra funerară din castelul de la Njalab, atribuită lui Ianos Pereni. Grupa a treia nu este omogenă stilistic. Cu toate că ea urmează tradiţiile primelor două grupe, calitatea executării este mult mai joasă. Se datează cu prima treime a secolului XVI.

A fragment of a knight’s tombstone, a massive piece of marbled limestone bas-relief, has been discovered at the floor level under the walls’ debris during a study of room 3 of the castle of Nyaláb in Korolevo. Similar monuments appeared in Europe on the turn of the 13th - 14th centuries, while in the Carpathian region they were known since the last third of the 15th century. Tombstones depicting a full-height knight on his deathbed were wide-spread in Hungarian Kingdom during the last years of reign of King Matthias Corvinus and were associated with the workshop of the royal court sculptor from Italy Giovanni Dalmata. They are divided into three chronological groups. The first group dates from the 1480s and differs in that the deceased is depicted in Gothic plate armor with a lion at his feet and the coat of arms that angels usually hold. The most characteristic of the group are the tombstones of the following noblemen of King Matthias: Szapolyai Imre, Perényi István, and Pálóczi Imre. The second group has a more realistic depiction of details: the naturalistic image of the deceased on his deathbed, the lion lies in a natural position, and the shield rests on the sword. This group chronologically varies from the last decade of the 15th century to the first years of the 16th century and is represented by the bas-reliefs of Báthory István, Kinizsi Pál, and Beriszló Bertalan. The recently discovered tombstone of Perényi János from Korolevo belongs to this group in terms of style and quality of work. The third group is stylistically diverse. Although it is based on the traditions of previous groups, the quality of work here is worse. It dates from the first third of the 16th century.

Cuvinte-cheie
рыцарские надгробия, Королёвский замок Нялаб, Перени, Джованни Далмата.