Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
711 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2020-12-02 13:15 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
902/903.5(4) (12) |
Предыстория. Доисторические остатки, артефакты, древности (254) |
SM ISO690:2012 ПРОХНЕНКО, Игорь, ЖИЛЕНКО, Мария. Рыцарское надгробие из Королёвского замка Нялаб. In: Tyragetia. Serie nouă, 2018, nr. 1(27), pp. 347-359. ISSN 1857-0240. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Tyragetia. Serie nouă | ||||||
Numărul 1(27) / 2018 / ISSN 1857-0240 /ISSNe 2537-6330 | ||||||
|
||||||
CZU: 902/903.5(4) | ||||||
Pag. 347-359 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În procesul investigării încăperii nr. 3 a castelului Njalab din oraşul Korolevo, la nivelul podelei, sub ruinele pereţilor, a fost găsit fragmentul unul basorelief din calcar roşu marmorat, parte a unei pietre funerare cu imaginea unui cavaler. Astfel de monumente apar în Europa în perioada secolelor XIII-XIV, iar în arealul carpatin – în ultimul sfert al secolului al XV-lea. Lespezi funerare cu imagini de cavaleri redaţi în picioare pe patul de moarte în Ungaria apar în ultimii ani de domnie a lui Matei Corvin, fiind strâns legate de activitatea sculptorului de curte al regelui, Giovanni Dalmata. Au fost evidenţiate trei grupe de astfel de lucrări. Prima dintre ele datează cu anul 1480, caracterizată prin reprezentarea răposatului în armură gotică, cu leul sub picioare şi cu scut heraldic, susţinut de îngeri. Cele mai reprezentative din această grupă sunt pietrele funerare ale unor curteni din epoca lui Matei Corvin: Imre Szapolyai, Istvan Pereni şi Imre Pálóczi. Lucrările din cea de-a doua grupă se evidenţiază prin detalieri mai realiste: imagini naturaliste ale răposatului pe patul de moarte, leul este culcat la picioarele lui în poziţie naturală, scutul este sprijinit de sabie. Această grupă, datată în ultimul deceniu al secolului al XV-lea şi primii ani ai secolului al XVI-lea, este reprezentată de basoreliefurile lui Istvan Bathory, Pala Kiniji şi Bertlan Berislo. Din punctul de vedere al stilului şi al calităţii, în această grupă poate fi inclusă şi piatra funerară din castelul de la Njalab, atribuită lui Ianos Pereni. Grupa a treia nu este omogenă stilistic. Cu toate că ea urmează tradiţiile primelor două grupe, calitatea executării este mult mai joasă. Se datează cu prima treime a secolului XVI. |
||||||
Cuvinte-cheie рыцарские надгробия, Королёвский замок Нялаб, Перени, Джованни Далмата. |
||||||
|