Competenţa – abordare situaţională, structurală şi metodologică
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
2275 170
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 15:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371.3:37.04 (1)
Воспитание. Обучение. Образование (14210)
Воспитание и обучение с учетом индивидуальных особенностей. Консультирование (245)
SM ISO690:2012
GUŢU, Vladimir. Competenţa – abordare situaţională, structurală şi metodologică. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2018, nr. 5(115), pp. 3-12. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(115) / 2018 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Competenţa – abordare situaţională, structurală şi metodologică

Competence – situational, structural and methodologycal approaches

CZU: 371.3:37.04

Pag. 3-12

Guţu Vladimir
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 16 octombrie 2018


Rezumat

În articol este analizată problema „competenţelor” din diferite perspective: clarificărilor conceptuale, abordărilor situaţională şi structurală, metodologică şi acțională. Accentul este pus pe stabilirea conexiunilor dintre diferite categorii şi tipuri de competenţe, dar şi pe identificarea mecanismelor de proiectare a competenţelor specifice disciplinelor şcolare. Demersul inovativ al abordărilor propuse ţine de conceptualizarea tridimensională a competenţei (logica acţiunii, logica curriculară, logica învăţării) şi de cea bidimensională (logica priorităţii tipurilor de activități în raport cu direcţiile de dezvoltare a personalității şi/sau invers, logica priorității domeniilor de dezvoltare a personalității cu tipurile de activităţi în cadrul unui domeniu de cunoaştere).

This article analyzes the issue of ʺcompetencesʺ from different perspectives: conceptual clarifications, situational and structural approaches, methodological and action. Emphasis is placed on establishing connections between different categories and types of competencies, but also on identifying mechanisms for designing competences specific to school subjects. The innovative approach of the proposed approaches is related to the three-dimensional conceptualization of competence (action logic, curricular logic, learning logic on the one hand, and two-dimensional logic of the priorities of the types of activities in relation to the personality development directions and/ personality development with types of activities within a domain of knowledge).

Cuvinte-cheie
competenţă, teleologie, competenţe-cheie, competenţe transversale, competenţe specifice, unităţi de competenţe, activităţi, cunoştinţe, capacităţi, atitudini,

preachiziții, taxonomia competenţelor.