Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
539 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-17 12:40 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
342.8 (102) |
Избирательное право. Избирательные системы (102) |
SM ISO690:2012 COJOCARU, Corina. La faiblesse du régime politique Moldave. In: Studii Juridice Universitare, 2013, nr. 1-2(21-22), pp. 135-146. ISSN 1857-4122. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studii Juridice Universitare | ||||||
Numărul 1-2(21-22) / 2013 / ISSN 1857-4122 | ||||||
|
||||||
CZU: 342.8 | ||||||
Pag. 135-146 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Dacă de la adoptarea Legii fundamentale a Republicii Moldova, sistemul politic şi juridic instituit prin adoptarea Constituţiei în 1994, a pus bazele unui mod de guvernământ corelativ-prezidenţial, urmare a modificării constituţionale din iulie 2000, Republica Moldova are un regim parlamentar cu un mod de guvernământ de cabinet. Atât Constituţia din 1994, cât şi cea modificată în 2000, legitimitatea căreia lasă loc pentru diverse interpretări, datfiind faptul că nu a fost supusă votului popular (nici în 1994 şi nici în 2000), suferă de numeroase lacune şi carenţe constituţionale, deoarece proiectul constituţional adoptat în mare grabă în 1994 a fost elaborat şi constituit în baza unui „mimetism constituţional ad-hoc” inspirat din Constituţiile altor state, fără a determina mai întâi coloana vertebrală a unei Legi fundamentale şi anume identificarea regimului politic (parlamentar sau prezidenţial) şi al modului de guvernământ (de cabinet sau corelativ-prezidenţial) şi fără a ne raporta la alte state post-comuniste care au acelaşi tip de sistem politic şi mod de guvernământ ca şi RM. În elaborarea unui nou mecanism constituţional ar trebui să se ţină cont de practica şi prevederile constituţionale ale statelor din Europa Centrală şi Orientală care au cunoscut, ca şi RM actualmente, o dublă tranziţie: de la comunism la democraţie şi de la structurile naţionale la cele europene. Imperativ pentru RM este instituirea unei noi Constituţii, într-o nouă Republică, ce ar evita pe viitor orice tip de “ping-pong constituţional” între puterile şi instituţiile statului, asigurând stabilitatea politică atât de necesară procesului de modernizare economică a ţării prin adoptarea unui nou regim parlamentar cu un mod de guvernământ corelativ-prezidenţial (Şef de Stat ales prin vot direct, cu acordarea unui drept de veto suspensiv ce poate fi anulat printr-o majoritate parlamentară calificată, Prim-ministru şi fiecare membru al Cabinetului de miniştri responsabili pentru puterea executivă în mod colectiv şi individual,atât în faţa Parlamentului, cât şi în faţa Preşedintelui ţării, control parlamentar sporit, moţiune de cenzură constructivă după modelul Germaniei sau al Ungariei, acordarea unui drept de iniţiativă legislativă electoratului către cel puţin 1/10 din cetăţenii cu drept de vot, conform modelului Letoniei şi Albaniei). |
||||||
Cuvinte-cheie revizuire constituțională, drept parlamentar, mod de guvernământ de cabinet, corelativ-prezidențial, dizolvarea Parlamentului, alegerea Şefului Statului, vot direct, vot indirect, ping-pong constituțional, prerogative legislative, vot de încredere, moțiune de cenzură constructivă, executiv bicefal, regim parlamentar monist, regim parlamentar dualist, drept constituţional, regim politic, moțiune de cenzură, democraţie, republică parlamentară |
||||||
|