Problema formei in cvartetul nr. 3 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
571 2
Ultima descărcare din IBN:
2019-03-07 01:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.74:780.614(478)+781.5.087.34 (1)
Инструментальная музыка (274)
SM ISO690:2012
CHICIUC, Natalia. Problema formei in cvartetul nr. 3 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 2(31), pp. 230-234. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(31) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Problema formei in cvartetul nr. 3 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga

The problem of form in Gheorghe Neaga’s string quartet No.3

CZU: 785.74:780.614(478)+781.5.087.34

Pag. 230-234

Chiciuc Natalia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2018


Rezumat

Prezentul articol se concentrează pe o analiză din perspectiva formei a uneia dintre ultimele lucrări semnate de Gheorghe Neaga. Cu o structură ciclică bipartită, Cvartetul nr. 3 pentru instrumente cu coarde se inscrie perfect in categoria opus-urilor demonstratoare de scoatere din prim-plan a cvadraturii clasice specifice genului de cvartet și de inlocuire a importanței acesteia cu diferite alte mijloace de inaltă gandire artistică și conceptualizare a muzicii. In acest sens, axat pe un limbaj modal, autorul se eschivează și de la schemele obișnuite pentru formele interioare ale părților unui cvartet. In plus, Gheorghe Neaga nu adaptează conținutul la dezvoltări impunătoare, ci oferă intaietate eterofoniei, iar relațiile modale sunt integrate intr-o totalitate cromatică, astfel incat universul sonor formulat al lucrării să obțină o complexitate semnificativă.

This article focuses on a form analysis of one of Gheorghe Neaga’s last works. With a bipartite cyclical structure, String Quartet No.3 fits perfectly into the category of demonstrating opuses for removing from the foreground of the classical quadrature specific to the quartet genre and replacing its importance with various other means of high artistic thinking and conceptualization of music. Thus, focusing on a modal language, the author also avoids the usual patterns for the inner forms of the parts of a quartet. In addition, Gheorghe Neaga doesn’t adapt the content to stunning developments, but gives his preference for heterophony, and the modal relations are integrated in the chromatic totality, so that the sound universe of the work gets a significant complexity.

Cuvinte-cheie
cvartet, gen, structura,

cvadratură clasică, formă bipartită