Peisajul urban in pictura din Moldova secolelor XX–XXI
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
610 18
Ultima descărcare din IBN:
2021-12-21 14:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.047(478-21)”XX-XXI” (1)
Живопись (405)
SM ISO690:2012
TOMA, Ludmila. Peisajul urban in pictura din Moldova secolelor XX–XXI. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, p. 122. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Peisajul urban in pictura din Moldova secolelor XX–XXI

CZU: 75.047(478-21)”XX-XXI”

Pag. 122-122

Toma Ludmila
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2018



Teza

Criticii de artă au examinat peisajele in creația maeștrilor, insă, pană la moment, nu există publicații despre evoluarea peisajului urban in pictura autohtonă. Este interesant de a urmări modul de percepere a peisagiștilor, mijloacele prin care iși exprimau aceștia atitudinea față de motivele alese. Printre lucrările păstrate din primele decenii ale secolului trecut au ajuns la noi schițe ale stradelelor chișinăuiene lucrate de pictorii V. Okușko, A. Klimașevski, T. Kiriakov. In anii puterii sovietice, сriticii zeloși calificau lucrările de plein air drept „vestigiu al impresionismului”. Dar anume aceste studii reflectau sincer observațiile și spiritul autorilor. Din mijlocul anilor ’50, mulți pictori, de dragul efectului realității, nu forțau metodele artistice convenționale care redau emoțiile subiective (M. Petric, I. Șibaev, A. Baranovici). Necesitatea unei renovări creative a dus, cu timpul, la schimbarea gandirii expresive plastice. Tendința spre expresivitatea decorativă și monumentală este specifică pentru E. Romanescu, M. Burea, O. Orlova. Deosebit de rodnică s-a dovedit a fi reactualizarea experienței plasticienilor europeni, fapt confirmat prin schițele care relevau valoarea imaginii realizate, grație unei idei bine gandite (M. Grecu, A. Zevin, L. Țonceva, P. Jiregea, I. Țipin). Semnificația estetică a operelor depinde de originalitatea gandirii autorului, de iscusința lui de a inspira materialul tehnic, de intonațiile irepetabile ale exprimării artistice.