Evaluarea competitivităţii şi a relaţiilor comerciale ale Republicii Moldova: provocări şi soluţii
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
965 28
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 16:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[339.137.2+339.542](478) (1)
Общие вопросы торговли. Рынок (811)
Внешняя торговля. Международная торговля. Внешнеторговая политика. Таможенные пошлины (385)
SM ISO690:2012
STRATAN, Alexandru, ŞAVGA, Larisa. Evaluarea competitivităţii şi a relaţiilor comerciale ale Republicii Moldova: provocări şi soluţii. In: Dezvoltarea relaţiilor comerciale din perspectiva integrării economice a Republicii Moldova în circuitul economic internaţional, 21-22 septembrie 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Complexul Editorial INCE, 2017, Vol.1, pp. 12-18. ISBN 978-9975-3171-5-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dezvoltarea relaţiilor comerciale din perspectiva integrării economice a Republicii Moldova în circuitul economic internaţional
Vol.1, 2017
Conferința "Dezvoltarea relaţiilor comerciale din perspectiva integrării economice a Republicii Moldova în circuitul economic internaţional"
Chișinău, Moldova, 21-22 septembrie 2017

Evaluarea competitivităţii şi a relaţiilor comerciale ale Republicii Moldova: provocări şi soluţii

CZU: [339.137.2+339.542](478)
JEL: O11, F43, F63.

Pag. 12-18

Stratan Alexandru1, Şavga Larisa2
 
1 Institutul Naţional de Cercetări Economice al AŞM,
2 Universitatea Cooperatist-Comercială din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 22 ianuarie 2018


Rezumat

After gaining independence, the Republic of Moldova faced a number of political, economic and social problems that it had to face, relying mainly on its own resource potential. The process of reforming the economy has taken place against the backdrop of an acute social-economic crisis and the radical transformation of the economic system. The lack of experience in counteracting external shocks, crises in the economy and the social sphere, performing systemic reforms, as well as instability in domestic politics, were the factors that predetermined the essence of the transition period to the market economy. At the same time, being in the process of consolidating a deep and comprehensive free trade area with the European Union, increasing national competitiveness has become a major objective to be achieved by national authorities. Neglecting this aspect at this stage could increase the costs and time to reduce the development gap between the Moldovan economy and other states in the region. Thus, this article aims at assessing the competitiveness of the national economy through the implementation of the Roadmap on Improving Competitiveness in 2015-2016.  

După obţinerea independenţei Republica Moldova s-a confruntat cu un şir de probleme de ordin politic, economic şi social pe care a fost nevoită să le înfrunte, bazându-se, în principal, pe propriul potenţial de resurse. Procesul de reformare a economiei s-a produs pe fundalul unei crize social-economice acute şi al transformării radicale a sistemului economic. Lipsa experienţei în contracararea şocurilor externe, a fenomenelor de criză în economie şi sfera socială, în efectuarea reformelor sistemice, precum şi instabilitatea în politica internă, au fost factorii care au predeterminat esenţa perioadei de tranziţie la economia de piaţă. Totodată, fiind la moment în procesul consolidării unei zone de comerţ liber aprofundată şi comprehensivă cu Uniunea Europeană, sporirea competitivităţii naţionale a devenit un obiectiv de importanţă majoră necesar a fi realizat de către autorităţile naţionale. Ori neglijarea acestui aspect, la această etapă, ar putea majora costurile şi timpul de reducere a decalajului de dezvoltare între economia moldovenească şi alte state din regiune. Astfel, articolul de față are drept scop evaluarea competitivității economiei naționale, prin prisma procesului de implementare a Foii de parcurs privind ameliorarea competitivității în anii 2015-2016.  

Cuvinte-cheie
competitivitate, creştere economică, produs intern brut,

comerţ exterior