„Sayat-Nova” – iniţiere în tainele vieţii şi artei
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
663 3
Ultima descărcare din IBN:
2021-01-04 16:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.04(479.25) (1)
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1699)
SM ISO690:2012
DULGHERU, Elena. „Sayat-Nova” – iniţiere în tainele vieţii şi artei. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 91-98. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

„Sayat-Nova” – iniţiere în tainele vieţii şi artei

”Sayat-Nova” – initiation in the mysteries of life and art

CZU: 791.43.04(479.25)

Pag. 91-98

Dulgheru Elena
 
Necunoscută, România
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

Studiul este o descindere operată cu mijloacele analizei etnografice, plastice şi interculturale în opera cineastului armean Serghei Paradjanov, făcută din perspectiva filmului său nucleal „Sayat-Nova”. Metoda hermeneutică atipică este menită să descifreze un limbaj cinematografic atipic, care nu se lasă decorticat potrivit codurilor filmice uzuale. „Sayat-Nova”, acest rezoner al lui Paradjanov, este considerat ultimul mare poet medieval armean şi cel mai reprezentativ poet caucazian din secolul al XVIII-lea. Etapele vieţii eroului sunt prezentate pe verticala relaţiei omului cu Dumnezeu, întru definirea căreia concură, prin câteva tablouri revelatorii, toate mijloacele stilistice ale filmului. Poemul biografic „Sayat-Nova” este literalmente o desfăşurare densă şi neliniară de obiecte-simbol, evocând marile teme reiterate în întreaga creaţie a regizorului: iubirea, frumuseţea pură, moartea, sacrificiul, viaţa eternă. Aceste aspecte sunt analizate dintr-o nouă perspectivă estetico-artistică.  Textul adaptează fragmente din cartea autoarei „Scara raiului în cinema. Kusturica, Tarkovski, Paradjanov” (Bucureşti: Editura Arca Învierii, 2011).

The study is a breakthrough operated with the means of ethnographic, plastic and intercultural analysis in the works of the Armenian filmmaker Serghei Paradjanov, made from the perspective of his nucleus film ”Sayat- Nova”. The atypical hermeneutical method is meant to decipher an atypical cinematic language, which does not allow to be decorticated according to the usual film codes.  ”Sayat-Nova”, this resonator of Paradjanov, is considered the last great medieval Armenian poet and the most representative Caucasian poet since the XVIII century. The stages of the hero’s life are presented vertically to the relationship of man with God, in the definition of which all the stylistic means of the film compete through some revealing pictures.  The ”Sayat-Nova” biographical poem is literally a dense and nonlinear depiction of symbolic objects, evoking the great themes reiterated throughout the director’s creation: love, pure beauty, death, sacrifice, and eternal life. These aspects are analysed from a new aesthetic-artistic perspective.  The text adapts fragments from the author’s book, ”Scara raiului în cinema. Kusturica, Tarkovski, Paradjanov” (Bucharest: “Arca Învierii” Publishing House, 2011).

Cuvinte-cheie
Sayat-Nova, Culoarea rodiei, Serghei Paradjanov, viziune regizorală, colaj.,

cineast