Тема божественной милости и кары в росписях синагог Восточной Европы
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
995 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 17:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.052:726.3(4-11) (1)
Живопись (403)
Архитектура (635)
SM ISO690:2012
КОТЛЯР , Евгений. Тема божественной милости и кары в росписях синагог Восточной Европы. In: Arta , 2017, nr. 1(AV), pp. 61-68. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Тема божественной милости и кары в росписях синагог Восточной Европы
CZU: 75.052:726.3(4-11)

Pag. 61-68

Котляр Евгений
 
Государственная академия дизайна и исскуств, Харьков
 
Disponibil în IBN: 19 octombrie 2017


Rezumat

Special significance is associated with visualizing the duality of God in synagogue wall paintings in Eastern Europe. Taking a glance at synagogue decoration as a system of binary oppositions lets us come up with an entire series of compositions depicting the Divine principle which dictates cosmological cyclicity, acts as judge over God’s Chosen People, and rules this People’s history and religious piety. Among these works, compositions thematizing Jewish historical time (mourning the exile from the Promised Land and expressing the hope for a Messianic return to the Holy Land of the Forefathers); the labor of delving into the secrets of Torah study and the joy of achieving this; the balance of Divine and demonic forces in creation; and Divine bounty and blessing for the righteous and retribution for evildoers. The metaphorical language of the paintings, based on the prohibition against representing the human body, combined Jewish didactics and symbolism with medieval emblematic imagery. Most of the compositions were interpreted via images familiar from bestiaries or else via the motif of the Tree of Life, which would be shown as an instrument of God’s will. Based on passages in the Torah, Rabbinic sources, and medieval culture, these images would at different times form a part of the synagogue painting repertoire, reflecting the God-fearing, mystical spirit of Eastern European Jewry.

In picturile murale ale sinagogilor din Europa de Est o importanţă deosebită o are vizualizarea dualismului divin. Privirea asupra decoraţiei sinagogii ca un sistem de opoziţii binare demonstrează o serie intreagă de subiecte, care intruchipează inceputul divin. El indică ciclicitatea cosmologică, avand rol de judecător al poporului ales de Dumnezeu, care dirija istoria şi cuvioşia religioasă ale acestuia. In picturile murale sunt propuse subiecte la tema timpului istoric evreiesc (durerea izgonirii din pămantul făgăduinţei şi speranţa la intoarcerea mesianică in Ţara Sfantă); tema studierii Torei şi plăcerii de a o stăpani; tema raportului dintre forţele divine şi demonice din faza incuturilor; tema harului Dumnezeesc pentru cei evlavioşi şi pedepsei pentru cei păcătoşi. Limbajul metaforic al picturilor bazat pe interzicerea reprezentărilor umane insuma didactica şi simbolismul evreiesc cu emblematica medievală. Majoritatea subiectelor era tratată prin imagini bestiare sau motivul Arborelui Vieţii, reprezentate in calitate de instrument al voinţei divine. Bazate pe textele Torei, literaturii rabinistice şi culturii medievale, aceste imagini in diferite perioade de timp intrau in repertoriul artei plastice religioase evreieşti, reflectand frica dе Dumnezeu şi duhul mistic al evreilor din Europa de Est.               

Cuvinte-cheie
pictura murală a sinagogilor, inceputul divin,

Europa de Est, dualism, iconografie, simbolism, metaforă, alegorie