Eficacitatea elementelor ritualice în arta spectacolului
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
638 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-14 22:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792 (555)
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521)
SM ISO690:2012
MADAN, Marin. Eficacitatea elementelor ritualice în arta spectacolului. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 174-177. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Eficacitatea elementelor ritualice în arta spectacolului
CZU: 792

Pag. 174-177

Madan Marin
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2017


Rezumat

Analizând cele mai renumite și discutate performanţe teatrale din secolul trecut, precum și din acest secol, ajungem la concluzia că, în numeroase cazuri, reușita acestor spectacole s-a datorat, în mare parte, utilizării în regie a elementelor ritualice. Unii dintre cei mai renumiţi creatori de teatru au inclus în practica teatrală interesul sporit faţă de ritual în teatru și teoria lor a acordat o atenţie specifică eficacităţii elementelor ritualice. Interesul acestor creatori vizavi de ritual și elementele lui se manifestă din mai multe motive. În primul rând, ansamblul de aspecte sau trăsături comune între teatru și ritual este evident, iar, în al doilea rând, unii din ei au vădit un interes deosebit faţă de dramaturgia antică a Greciei, care, prin tematicile sale, presupune apelul spre ritual. Totuși, o cauză comună care îi unește pe toţi cei ce au recurs la ritual sau la elementele lui este dorinţa de a crea o atmosferă de încărcătură nouă, o atmosferă energetică, ritualică, care ar reuși să aducă spectatorul într-o dimensiune nouă, total opusă perceperii clasice a spectacolului.

Analyzing the most famous and discussed theatrical performances from the last century, as well as from this century, we get to the conclusion that in most cases their success was caused by using ritualistic elements in the directing process. Some of the most famous theatrical creators included in their theatrical practice increased interest in the ritual in the theatre and their theory gave specific attention to the efficacy of the ritualistic elements. The interest of these creators in the ritual and its elements is manifested because of several reasons. Firstly, all the aspects or common features between the theatre and the ritual are obvious, secondly, some of them expressed deep interest in ancient Greek dramaturgy-which through its thematic implies a call to the ritual. However, a common cause that unites everyone who has used the ritual or its elements is the desire to create an atmosphere with a new charge, an energetic, ritualistic atmosphere, that will be able to bring the viewer to a new dimension, totally different from the classic perception of a performance.

Cuvinte-cheie
ritual,

elemente ritualice, subconștient, repetitivitate,

dramaturgie antică, element metodologic, element artistic, mitologizare, dimensiune nouă, teatru metafi zic