Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
744 21 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-21 02:17 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792(478) (24) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521) |
SM ISO690:2012 TIPA, Violeta. Posterul teatral între publicitate și creaţie artistică. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 145-149. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | |||||
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | |||||
|
|||||
CZU: 792(478) | |||||
Pag. 145-149 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Dacă marele Constantin Stanislavski spunea că teatrul începe de la cuier, astăzi, în epoca audiovizualului, am putea perifraza ideea, confirmând că teatrul începe de la afiș. Afișele în varianta modernă apar odată cu dezvoltarea tiparului. Invenţia lui J. Gutenberg din 1453 a devenit începutul celei de a treia revoluţii informaţionale, semnificând și o nouă etapă în evoluţia reclamei. Tradiţia afișului a luat o nouă amploare în secolul XIX. Să ne amintim de așa maeștri precum vestitul pictor francez Henri de Toulouse-Lautrec și cehul Alphonse Mucha (devenit popular prin afișele cu Sarah Bernhardt), care au pus bazele principiilor afișului teatral european. Analiza afișelor teatrale din Republica Moldova atestă evoluţia lor de la textul informativ la imaginea artistico-estetică, de la imaginea pur informativă la imaginea sugestiv-simbolică. Pentru exemplificarea acestor idei vom apela la afișele create pentru spectacolele Teatrelor de Păpuși „Licurici” și „Guguţă”. Autorii acestora își propuneau să prezinte în prim-plan titlul spectacolului și personajele principale, păstrând același stil ce suscită atenţia și curiozitatea copiilor. Tot mai mult se impun posterele ce conţin simbolurile și semnificaţiile mesajului. Astfel, într-o cheie simbolică sunt create posterele pentru spectacolele „Zborul lebedelor” (după Andersen), „Făt-Frumos din lacrimă” (după Mihai Eminescu) de Nina Zabrodin, „Planeta de rouă” (după Grigore Vieru) de Ion Puiu, „Cămașa norocului” de Tatiana Cojocaru etc. În prezent posterul (afișul teatral) a devenit un gen de artă aparte care-și înaintează legităţile și particularităţile sale artistice, necesitând nu doar un nivel artistic înalt de realizare, ci și unul conceptual. |
|||||
Cuvinte-cheie poster teatral, spectacol de păpuși, funcţii artistico-estetice, Teatrul de Păpuși „Licurici”, Teatrul de Păpuși „Guguţă” |
|||||
|