Metodele de abordare a secvenţei medievale Dies Irae – o mostră de imnografie creștină, în requiem de V. Ciolac
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
671 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-21 15:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.6 (8)
Церковная музыка. Духовная музыка (132)
SM ISO690:2012
GÎRBU, Ecaterina. Metodele de abordare a secvenţei medievale Dies Irae – o mostră de imnografie creștină, în requiem de V. Ciolac. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 43-48. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Metodele de abordare a secvenţei medievale Dies Irae – o mostră de imnografie creștină, în requiem de V. Ciolac
CZU: 783.6

Pag. 43-48

Gîrbu Ecaterina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2017


Rezumat

În articol se reflectă metodele de abordare a textului latin al secvenţei Dies irae în Requiem pentru cor mixt, soliști și orchestră de V. Ciolac, conţinutul apocaliptic al mesajului poetic fiind redat în lucrare cu mijloace muzicale diferite, în mare parte cu ajutorul ritmului care asigură sensul sacral al textului. Autoarea a descoperit că, din punct de vedere arhitectonic, compozitorul respectă principiul tradiţional de corelare a textului secvenţei alcătuit din strofe-terţine cu muzica proprie pentru fiecare strofă de text care se repetă. În același timp, a fost determinat caracterul schimbărilor aplicate de compozitor, care modifică construcţia internă a strofelor (terţine) la nivelul textual-muzical, după cum și relaţia strofelor între ele. Datorită repetării stihurilor în perechi, forma strofelor se bazează pe principiul periodicităţii îmbinat cu cel de variere. Se remarcă faptul că factura este organizată sub forma de poliostinato, de polifonia straturilor, cu multiplele dublări și isoane.

The article reflects the approaches to the Latin text of the sequence Dies irae from the Requiem for mixed choir, soloists and orchestra by V. Ciolac, the post-apocalyptic poetic content being conveyed in the musical work by different means, mostly using the rhythm that ensures the sacral sense of the text. The author found out that in terms of architectonics, the composer respected the traditional principle of correlating the sequence text of terza-rima stanzas, each stanza with its own music for the text that is repeated. Meanwhile, there was determined the nature of the changes used by the composer, who changed the internal construction of the stanzas (terza) at the textual-musical level as well as the relationship between them. Due to the repetition of the verses pairs in the stanzas, the form is based on the principle of periodicity combined with that of variation. It is noted that the texture is organized in the form of polyostinato, of polyphony layers with multiple duplications and isons.

Cuvinte-cheie
secvenţă, poliostinato, strofă, factură,

Dies Irae, ritm,

text