Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
671 8 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-21 15:51 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.6 (8) |
Церковная музыка. Духовная музыка (132) |
SM ISO690:2012 GÎRBU, Ecaterina. Metodele de abordare a secvenţei medievale Dies Irae – o mostră de imnografie creștină, în requiem de V. Ciolac. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2016, nr. 2(29), pp. 43-48. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 2(29) / 2016 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
CZU: 783.6 | ||||||
Pag. 43-48 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articol se reflectă metodele de abordare a textului latin al secvenţei Dies irae în Requiem pentru cor mixt, soliști și orchestră de V. Ciolac, conţinutul apocaliptic al mesajului poetic fiind redat în lucrare cu mijloace muzicale diferite, în mare parte cu ajutorul ritmului care asigură sensul sacral al textului. Autoarea a descoperit că, din punct de vedere arhitectonic, compozitorul respectă principiul tradiţional de corelare a textului secvenţei alcătuit din strofe-terţine cu muzica proprie pentru fiecare strofă de text care se repetă. În același timp, a fost determinat caracterul schimbărilor aplicate de compozitor, care modifică construcţia internă a strofelor (terţine) la nivelul textual-muzical, după cum și relaţia strofelor între ele. Datorită repetării stihurilor în perechi, forma strofelor se bazează pe principiul periodicităţii îmbinat cu cel de variere. Se remarcă faptul că factura este organizată sub forma de poliostinato, de polifonia straturilor, cu multiplele dublări și isoane. |
||||||
Cuvinte-cheie secvenţă, poliostinato, strofă, factură, Dies Irae, ritm, text |
||||||
|