Anton Pann – muzicianul între „cântecele de lume” si cântarea de strană
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1141 18
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-28 19:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1(498)(092) (6)
Музыка (1808)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor, GALAICU, Violina. Anton Pann – muzicianul între „cântecele de lume” si cântarea de strană. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2016, nr. 4(43), pp. 133-138. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 4(43) / 2016 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Anton Pann – muzicianul între „cântecele de lume” si cântarea de strană
CZU: 78.071.1(498)(092)

Pag. 133-138

Ghilaş Victor, Galaicu Violina
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 27 ianuarie 2017


Rezumat

Multi-endowed exceptional personality (composer, psalm performer, historian, theorist, translator, teacher of church music, folklorist, man of letters, printer, minister of ecclesiastical and secular culture alike), Anton Pann has created worthy works, whose components inter-complete and inter-relate. The article proposes an overview of the complex artistic personality of the musician who through his perseverant activity was at the service of folk music, promoting it through editing and artistic recovery, including through his own interpretative variant. In the matter of psalm music, the inheritance of the precursor includes songs or collections of songs and theoretical elaborations. The activity of Anton Pann, the psalm performer, had a lasting impact on the course of later Romanian religious music. The principles of his art were overtaken and used with efficiency by his disciples. The songs interpreted or composed by him infiltrated and germinated in the collections of successors. The works bearing his signature have penetrated and endure in the musical warp of liturgical practice.

Personalitate de excepţie multiplu înzestrată (compozitor, psalt, istoriograf, teoretician, traducător, dascăl de psaltichie, folclorist, literat, tipograf, slujitor al culturii ecleziastice şi laice deopotrivă), Anton Pann a lăsat o operă pe măsură, ale cărei componente se intercompletează şi se intercondiţionează. Articolul propune o viziune de ansamblu asupra personalității artistice complexe a muzicianului care, prin perseverenta sa activitate, s-a pus în slujba melosului popular, promovându-l prin editare și valorificare artistică, inclusiv în variantă interpretativă proprie. Pe palierul muzicii psaltice moștenirea precursorului include cântări sau culegeri de cântări și elaborări teoretice. Activitatea lui Anton Pann-psaltul a avut un impact de durată asupra cursului muzicii religioase româneşti de mai târziu. Principiile artei sale au fost preluate şi folosite cu randament de discipoli, cântările tălmăcite sau compuse de el s-au infiltrat şi au germinat în colecţiile succesorilor, operele care îi poartă semnătura au pătruns şi dăinuie în urzeala muzicală a practicii liturgice.

Cuvinte-cheie
Anton Pann, melos popular, cântece de lume,

culegeri de cântări psaltice, „românirea” cântării de strană