Metoda învăţării în bază de problemă – element esenţial în formarea gândirii critice a viitorului specialist în domeniul sociouman
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
791 22
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-23 17:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.02:3 (8)
Высшее образование. Университеты. Академическое обучение (2563)
SM ISO690:2012
LISNIC, Angela, PROCA, Maria. Metoda învăţării în bază de problemă – element esenţial în formarea gândirii critice a viitorului specialist în domeniul sociouman. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2016, nr. 5(95), pp. 103-109. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(95) / 2016 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Metoda învăţării în bază de problemă – element esenţial în formarea gândirii critice a viitorului specialist în domeniul sociouman
CZU: 378.02:3

Pag. 103-109

Lisnic Angela1, Proca Maria2
 
1 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău,
2 Institutul Naţional de Informaţii şi Securitate ,,Bogdan, Întemeietorul Moldovei”
 
 
Disponibil în IBN: 29 septembrie 2016


Rezumat

Scopul acestei lucrări rezidă în justificarea susţinerii şi efectivităţii metodei de învăţare în bază de problemă pentru formarea gândirii critice ca o competenţă esenţială a unui viitor specialist în sfera ştiinţelor socioumane. Ce reprezintă studiul în bază de problemă? El exprimă un mod de gândire şi acţiuni practice în procesul de însuşire a materialului de studiu. În această privinţă, învăţătorul renunţă să prezinte cunoştinţa ca un „product” şi se focusează pe modelul „cunoaşterii în desfăşurare”. Studiul în bază de problemă permite învăţarea prin descoperirea noilor cunoştinţe în condiţiile procesului personal de gândire. Înlocuind lectura informativă cu studiul activ, învăţătorul se focusează pe felul de gândire al studentului, încadrându-l în soluţionarea problemelor. Ele au rolul de stimulare a studentului pentru căutarea căilor şi instrumentelor de rezolvare a acestora, devenind în acest fel o nouă metodă de obţinere a cunoştinţelor. În general, problema este o incertitudine ce necesită a fi soluţionată. Metoda de studiu în bază de problemă presupune soluţionarea unui impas (a unei situaţii incerte) prin utilizarea cunoştinţelor studentului, derivate din acţiunile practice, perfecţionând astfel informaţia asimilată printr-o cale creativă. Această metodă permite să genereze cunoştinţe noi şi să descopere personalitatea viitorului specialist prin identificarea şi dezvoltarea abilităţilor lui.

METHOD OF THE PROBLEM BASED LEARING – AN ESSENTIAL ELEMENT IN THE FORMATION OF THE CRITICAL THINKING OF A FUTURE SPECIALIST IN THE SOCIAL-HUMAN SPHERE Research goal this paper is reasoning the sustainability and effectiveness of the problem-based learning in critical thinking formation as a basic competence for the future specialist in social- human sphere. What is problem – based learning? This is a thinking and practical actions activity in the process of mastering the training material. In this respect, the teacher renounces presenting knowledge as a “product” and is focuses on the model “cognition as a process”. The problem – based learning will enable learning by discovering new knowledge in conditions of personal process of thinking. By replacing informative lectures with active learning, the teacher focuses on the student’s thinking and on the involving the students in problem solving. The problem has the role of urging the student to seek for the ways and means of its resolution, thus becoming itself the way of gaining new knowledge. In general use a problem means an uncertainty which needs to be solved. A problem-based method of learning presupposes solving of a problem (uncertain situation) by activating the trainee’s knowledge, carrying out of practical actions and mastering new knowledge in a creative way. This method gives the opportunity to generate knowledge and discover the personality of future specialist by indentifying and developing his abilities.

Cuvinte-cheie
învăţare bazată pe probleme,

gândire critică, competențe, învăţare activă