Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
778 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-06-13 17:42 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
377.1(478) (13) |
Профессиональное образование. Технические школы. Профессиональные колледжи. Политехникумы (273) |
SM ISO690:2012 TOMŞA, Aurelia, MIDARI, Veronica. Învăţământul vocaţional tenic din Republica Moldova în contextual globalizării. modele de organizare a învăţământului profesional tehnic. In: Vector European, 2014, nr. 2, pp. 65-71. ISSN 2345-1106. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Vector European | ||||||
Numărul 2 / 2014 / ISSN 2345-1106 /ISSNe 2587-358X | ||||||
|
||||||
CZU: 377.1(478) | ||||||
Pag. 65-71 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Societatea de astăzi este supusă unui proces intens de globalizare. Acest proces impune rigori, inclusiv, în faţa sistemului de formare profesională în cadrul învăţământului profesional tehnic din Republica Moldova. Există câteva modele eficiente de organizare a sistemului de învăţământ profesional tehnic: modelul învăţământului dual, modelul formarii profesionale in mini-întreprinderile din cadrul instituţiei de învăţământ. Însă pentru realitatea Republicii Moldova modelul optim este bazat pe instituţionalizarea mecanismelor de interacţiune dintre sectorul de formare profesionala şi cel al economiei naţionale. Pentru aceasta se cere promovarea dialogului social in cadrul Comitetelor Sectoriale şi instituirea structurilor precum Agenţia pentru Cadrul Naţional al Calificărilor, Agenţia de Asigurarea Calităţii in Învăţământul Profesional, consolidarea capacitaţilor Centrului Republican de Dezvoltare a Învăţământului Profesional, revizuirea statutului legal al Comitetelor Sectoriale, crearea Consiliilor colare in cadrul instituţiilor de învăţământ cu reprezentanţi ai agenţilor economici. Pe măsura formari acestor structuri, este necesara formarea culturii dialogului social permanent pentru revederea necesitaţilor schimbătoare ale sectoarelor economiei. Prin formarea abilitaţilor de interacţiune se va putea atinge obiectivul propus in documentele strategice atât ale sistemului educaţional, cât şi ale sistemului economic din Republica Moldova. Astfel, se va realiza şi ajustarea sistemului profesional din Republica Moldova la rigorile economiei globalizate, oferind servicii educaţionale solicitate pe piaţă. În altă ordine de idei, forţa de muncă formată va fi suficient de calificată pentru a dispune de posibilităţi de mobilitate în condiţiile globalizării. |
||||||
Cuvinte-cheie Învăţământul profesional tehnic, Cadrul Naţional al Calificărilor, Sistem de învăţământ dual, Comitete Sectoriale, Dialog social in învăţământul profesional tehnic |
||||||
|