Învăţământul vocaţional tenic din Republica Moldova în contextual globalizării. modele de organizare a învăţământului profesional tehnic
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
778 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-13 17:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
377.1(478) (13)
Профессиональное образование. Технические школы. Профессиональные колледжи. Политехникумы (273)
SM ISO690:2012
TOMŞA, Aurelia, MIDARI, Veronica. Învăţământul vocaţional tenic din Republica Moldova în contextual globalizării. modele de organizare a învăţământului profesional tehnic. In: Vector European, 2014, nr. 2, pp. 65-71. ISSN 2345-1106.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Vector European
Numărul 2 / 2014 / ISSN 2345-1106 /ISSNe 2587-358X

Învăţământul vocaţional tenic din Republica Moldova în contextual globalizării. modele de organizare a învăţământului profesional tehnic
CZU: 377.1(478)

Pag. 65-71

Tomşa Aurelia, Midari Veronica
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 12 februarie 2016


Rezumat

Societatea de astăzi este supusă unui proces intens de globalizare. Acest proces impune rigori, inclusiv, în faţa sistemului de formare profesională în cadrul învăţământului profesional tehnic din Republica Moldova. Există câteva modele eficiente de organizare a sistemului de învăţământ profesional tehnic: modelul învăţământului dual, modelul formarii profesionale in mini-întreprinderile din cadrul instituţiei de învăţământ. Însă pentru realitatea Republicii Moldova modelul optim este bazat pe instituţionalizarea mecanismelor de interacţiune dintre sectorul de formare profesionala şi cel al economiei naţionale. Pentru aceasta se cere promovarea dialogului social in cadrul Comitetelor Sectoriale şi instituirea structurilor precum Agenţia pentru Cadrul Naţional al Calificărilor, Agenţia de Asigurarea Calităţii in Învăţământul Profesional, consolidarea capacitaţilor Centrului Republican de Dezvoltare a Învăţământului Profesional, revizuirea statutului legal al Comitetelor Sectoriale, crearea Consiliilor colare in cadrul instituţiilor de învăţământ cu reprezentanţi ai agenţilor economici. Pe măsura formari acestor structuri, este necesara formarea culturii dialogului social permanent pentru revederea necesitaţilor schimbătoare ale sectoarelor economiei. Prin formarea abilitaţilor de interacţiune se va putea atinge obiectivul propus in documentele strategice atât ale sistemului educaţional, cât şi ale sistemului economic din Republica Moldova. Astfel, se va realiza şi ajustarea sistemului profesional din Republica Moldova la rigorile economiei globalizate, oferind servicii educaţionale solicitate pe piaţă. În altă ordine de idei, forţa de muncă formată va fi suficient de calificată pentru a dispune de posibilităţi de mobilitate în condiţiile globalizării.

Today's society is subjected to a process of instens globalization. This process requires changes, including changes in professional education in vocation education system in Republic of Moldova. There are several effective models of organizing vocational education system: the model of dual vocational training, the model of mini-enterprises within educational institutions. But in the reality of Republic of Moldova the optimal model is based on the institutionalization of mechanisms of interaction between education system and the national economy. In order to achieve this is important to support the promotion of social dialogue with Sector Committees, establish structures such as the National Qualifications Framework Agency, Agency for Quality Assurance in Vocational Education, to build the capacity of Republican Centre for Development of Vocational Education, review the legal status of Sectoral Committees, creat school councils in educational institutions with representatives of businesses. In paralle with the the creation of these structures, the culture of social dialogue will get inforced, since a permanent dialog is needed to review the changing needs of economic sectors. Building the interaction it will be possible to achieve the target in strategic documents of both systems: educational and economic. This will lead to the integration professional training in Republic of Moldova to the requirements of global economy, providing educational services required on the market. In the other side, the workforce created in this system will get up to the quality sufieint to have opportunities for mobility in the context of globalization.

Cuvinte-cheie
Învăţământul profesional tehnic, Cadrul Naţional al Calificărilor,

Sistem de învăţământ dual, Comitete Sectoriale, Dialog social in învăţământul profesional tehnic