Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1900 197 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-20 23:26 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.9:371.135 (1) |
Психология (3327) |
Воспитание. Обучение. Образование (14077) |
SM ISO690:2012 BALODE, Neli. Inteligenţa emoţională ca factor predictiv al sindromului Burnout în activitatea didactică. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2015, nr. 1-2, pp. 3-10. ISSN 1857-2502. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Psihologie, revista ştiinţifico-practică | |||||
Numărul 1-2 / 2015 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276 | |||||
|
|||||
CZU: 159.9:371.135 | |||||
Pag. 3-10 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Acest studiu are drept scop cercetarea relaţiei dintre inteligenţa emoţională şi sindromul burnout în activitatea didactică. Actualitatea cercetării este determinată de reformele întreprinse în sistemul educaţional al Republicii Moldova. Studiul este fondat pe modelul teoretic Solicitări-Resurse în muncă, propus de Demerouti et al., potrivit căruia burnout este consecinţa prevalării îndelungate
a solicitărilor în muncă asupra resurselor în muncă. În cadrul acestui model, burnout este prezentat drept eroziune a implicării în muncă şi se manifestă prin sentiment de epuizare emoţională şi eficienţă redusă în muncă. Inteligenţa emoţională, potrivit modelului lui Mayer et al., se referă la abilitatea de a percepe,
înţelege şi gestiona emoţiile proprii şi ale celor cu care relaţionăm. În cercetare au participat 155 de pedagogi din localităţi rurale şi urbane ale Republicii Moldova, cărora li s-au administrat Scala Oldenburg de măsurare a nivelului burnout
şi Scala Inteligenţei Emoţionale a lui Schutte. Rezultatele cercetării denotă o corelaţie negativă dintre burnout şi inteligenţa emoţională. În baza rezultatelor obţinute recomandăm elaborarea şi implementarea programelor educaţionale de dezvoltare a competenţelor emoţionale şi sociale pentru formarea cadrelor didactice, care pot fi integrate atât la nivel de formare iniţială, cât şi continuă.
O soluţie alternativă ar fi realizarea unor asemenea programe de către serviciul psihologic şcolar cu condiţia consolidării acestuia prin cadre adiţionale, programe de instruire şi schimb de experienţă cu alte ţări. |
|||||
Cuvinte-cheie Sindromul burnout, dezangajare, epuizare emoţională, Inteligenţa emoţională, solicitări în muncă, resurse în muncă, competenţă emoţională. |
|||||
|