„Pictura verbală” – mod de comunicare în discursul dramatic
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1459 55
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-10 15:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.03+821.135.1-2(478).09 (3)
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521)
Литература на балканских романских языках (2086)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana. „Pictura verbală” – mod de comunicare în discursul dramatic. In: Arta , 2014, nr. 2(AAV), pp. 111-116. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

„Pictura verbală” – mod de comunicare în discursul dramatic
CZU: 792.03+821.135.1-2(478).09

Pag. 111-116

Ghilaş Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 2 februarie 2015


Rezumat

Prin termenul pictură verbală se înţelege imaginea verbală, receptată vizual, a unui obiect din textul literar, care formează planul descriptiv şi cel narativ al stilului individual al autorului şi caracterizează eul personal al acestuia. Pictura verbală contribuie la concentrarea semnificaţiilor discursului, având o funcţionalitate artistică diversă. În articol sunt abordate rolul şi funcţiile artistice ale „picturii verbale” în textul dramatic, realizate prin intermediul peisajului şi interiorului ca moduri de comunicare şi de exprimare plastic-sugestivă. Manifestându-se, în principiu, în didascalii (textul secundar al demersului dramaturgic), peisajul şi interiorul contribuie la evidenţierea viziunii artistice a autorului, a stilului său şi a perioadei respective, ele îndeplinind şi funcţii de creare a atmosferei, caracterologice, psihologice ş.a., demonstrând, în special în imaginarul artistic al lui I. Druţă, trecerea de la tradiţionalism la modernism.

The „verbal painting” term means a verbal image, visually perceived, of an object of literary texts, which forms the descriptive and narrative framework of the author’s individual style and characterizes its personal ego. Having a varied artistic functionality, verbal painting helps on concentrating the meanings of the discourse. The article adresses the role and artistic functions of the „verbal picture” in the dramathic text throngh the landscape and interior as ways of communication and plastic-suggestive expression. Being manifested mainly in didascalia (secondary text of the dramatic discourse), the landscape and interior contribute to higlighling author’s artistic vision, style and period which also have functions to create the atmosphere, caracterologic, psychologic etc., demonstrating, expecialy in the artistic imaginary of I. Druţa, the passing from traditionalism to modernism.

Cuvinte-cheie
discurs dramatic, didascalii, peisaj, interior,

„pictură verbală”