Grupul artistic „FANTOM”: reprezentarea subiectivă a obiectului real
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1370 33
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-11 18:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.03(478) (21)
Живопись (405)
SM ISO690:2012
DRAGNEVA, Lilia. Grupul artistic „FANTOM”: reprezentarea subiectivă a obiectului real. In: Arta , 2014, nr. 1(AV), pp. 125-136. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2014 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Grupul artistic „FANTOM”: reprezentarea subiectivă a obiectului real
CZU: 75.03(478)

Pag. 125-136

Dragneva Lilia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 29 ianuarie 2015


Rezumat

Articolul propune o prezentare și analiză a activității grupului artistic „Fantom” (1988–1993), precum și a fiecărui membru al acestui grup în parte. Reieșind din contextul social-politic și sistemul de valori al anilor ’90, sunt descrise circumstanțele apariției grupului și abordările propuse. A fost primul grup din Moldova, compus din artiști – pictori de formație, care s-a constituit pe baza unor strategii și a unui concept bine determinat, în ideea trecerii de la metodele plastice ale realismului poetic la cele ale realismului psihic, prin intermediul picturii non-obiectuale. Sunt descrise baza conceptuală a grupului și reperele filosofico-teoretice ale acestuia, de asemenea se analizează traseele artistice ale artiștilor, care au intrat în componența acestui grup: Viktor Kuzmenko (liderul grupului, pictor, grafician), Iuri Klementiev (pictor), Lidia Mudrac (pictor), Igor Scerbina (artist vizual), Ivan Cavtea (pictor), Vladimir Palamarciuc (pictor), Victor Guțu (pictor), Ernesta Freudson (pictor), Natalia Ponomariova (critic de artă). „Fantom” a fost primul grup care avea în componența sa un critic de artă, un teoretician, care-i aproviziona cu materiale critice, organiza discuții și îi reprezenta în presă. În pofida faptului că grupul a existat o perioadă restrânsă, el, totuși, s-a pronunțat pe scena artistică moldovenească din perioada de tranziție de după colapsul URSS, contextualizând și teoretizând principiile și abordările plastice ale picturii autohtone. Impactul grupului „Fantom” s-a produs prin intermediul artiștilor, care au activat în componența acestuia, fiecare în felul său, participând ulterior la procedeele artistice și teoretice ale scenei artistice contemporane pe plan local și internațional.

This text proposes a presentation and an analysis of the artistic group „Phantom” (1988–1993) activity, as well of each of its members individually. There are described circumstances of its creation, and the proposed approaches, given to the socio-political context and the system of value in the 90s. It was the first group in Moldova, composed from artists, mostly painters, which was formed on the basis of a well established concept and strategies, on the idea of switching from plastic methods of poetic realism to the psychic realism, trough non-objectual painting. It describes the conceptual basis of the group, its philosophical and theoretical marks, as well are analyzed artistic routes of artists who became part it: Viktor Kuzmenko (group leader, graphic, painter), Iuri Klementiev (painter), Lidia Mudrac (painter), Igor Scerbina (visual artist), Ivan Cavtea (painter), Vladimir Palamarciuc (painter) Victor Gutu (painter), Ernesta Freudson (painter), Natalia Ponomariova (art critic). „Phantom” was the first group which had an art critic and theorist, who supplied them with critical materials, organized discussions and represented them in the media. Despite the fact that the group existed quite a short period of time, however, it marked by its presence the Moldovan art scene in the transition period, followed by f the USSR, theorizing and contextualizing principles and approaches of local artistic context. The impact of the „Phantom” group was produced trough artists, who worked in its composition, each in their own way, later influencing artistic and theoretical methods of the contemporary art scene on the local and international level.

Статья предлагает изложение и анализ деятельности художественной группы „Фантом” (1988–1993), а также каждого ее участника в отдельности, исходя из социально-политического контекста и системы ценностей конца 90-х годов. Это была первая молдавская арт группа, состоящая из художников, преимущественно живописцев, которая создалась на основе хорошо продуманного теоретического базиса и общего концепта. Стратегия группы заключалась в идее перехода от изобразительных методов поэтического реализма к реализму психическому, посредством беспредметной живописи. В статье рассмотрены концептуальная основа группы, ее философскиеоретические принципы, а также анализируется творческий путь каждого художника, вошедшего в ее состав: это Виктор Кузьменко (лидер группы, график, живописец), Юрий Клементьев (живописец), Лидия Мудрак (живописец), Игорь Щербина (визуальный художник), Иван Кавтя (живописец), Виктор Паламарчук (живописец), Виктор Гуцу (живописец), Эрнеста Фреудзон (живописец), Наталья Пономарева (искусствовед). „Фантом” – первая группа в молдавском пространстве, в составе которой был искусствовед, который обеспечивал ее критическими и аналитическими материалами, организовывал дискуссии и представлял группу в прессе. Вопреки тому, что „Фaнтом” просуществовал довольно короткий период времени, тем не менее он оставил след на молдавской художественной сцене в переходный период, после коллапса СССР, обосновывая и теоретизируя изобразительные принципы и становление автохтонной арт среды. Влияние группы „Фантом” происходило посредством последующей деятельности художников, входивших в ее состав, каждый впоследствии, по своему воздействуя на творческие и теоретические принципы художественной сцены на местном и международном уровне.

Cuvinte-cheie
realism psihic, reprezentare subiectivă, fantomă abstractă, diferențe de texturi, configurare