Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1489 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2018-08-31 02:49 |
SM ISO690:2012 КОШЧУГ, Анжела. (По)хвала и порицание в библейском тексте (попытка прагматического анализа) . In: Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară, 2010, nr. 1, pp. 102-106. ISSN 1857-4149. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară | |||||
Numărul 1 / 2010 / ISSN 1857-4149 | |||||
|
|||||
Pag. 102-106 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
în articol, se face o tentativă de a elucida esenţa enunţurilor de laudă şi de ocară în textul biblic din perspectiva intenţiei generatorului, adică se iniţiază o cercetare a funţiei ilocutive a generatorului în textele Sfântei Scripturi cu contur de laudă sau ocară. Aceste enunţuri, antonimice atât din perspectiva conţinutului, cât şi al expresiei, se raportează, de regulă, la tipurile faptice ce au drept scop stabilirea unei interactiuni în comunicare şi nu doar transmiterea unei informaţi. Ele au la bază, în primul rând, o semantică apreciativă, motivată, mai întâi de toate, de trei factori extralingvali, numiti şi imagini: imaginea actiunii sau situatiei în general, imaginea generatorului şi imaginea receptorului. în Biblie, se întâlnesc cel mai des laude ce vin din partea unei persoane cu un statut social, administrativ, intelectual etc. inferior statutului adresatului. în aceste laude ce iau, de cele mai dese ori, forma unui enunţ, se deosebesc laturile verbală şi modală. Aceste laturi pot fi exprimate explicit. Se înregistrează însă cazuri când latura verbală este exprimată explicit (prin forma afirmativă, negativă sau interogativă a verbului sau prin paradoxul ce rezultă din faptul că autorul neagă parcă valorile acceptate de toti cei din jur, încuviinţând faptele rele şi criticându-le chiar pe cele bune), iar cea modală - implicit, prin formele imperativului. Se mai întâlnesc cazuri cănd este explimată doar latura modală a enunţului de laudă. Laudele ce vin din partea unei persoane cu statut superior statutului adresatului, se înregistrează foarte rar în Biblie.
De rând cu enunţurile de laudă la adresa cuiva, Sfânta criptură înglobează şi enunţuri de ocară. în acest caz, persoana care produce aceste enunţuri are un statut social, administrativ, intelectual etc. superior sau egal cu cel al adresatului. Ca şi enunţuri le de laudă, cele de ocară au laturile verbală şi modală, exprimate fie ambele expli cit, fie doar cea verbală expli cit (prin forma afirmativă, negativă sau interogativă a verbului sau prin paradox), iar cea modală implicit, prin formele imperativului, fie doar cea modală. Enunţurile de ocară la adresa cuiva cu statut inferior se întâlnesc şi ele rar în Biblie. în aceasta din urmâ, se înregistrează şi enunţuri care nu corelează în direct cu notiunea de normă, adi că nu pot fi calificate ni ci drept enunţuri de laudă, ni ci drept enunţuri de ocară. |
|||||
|