The communicative profile of preschool children. Communicative competence or communicative skills?
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1054 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 22:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81'27+316.77:373.2 (1)
Языкознание и языки. Лингвистика (5021)
Социология культуры. Культурный контекст социальной жизни (788)
Общее школьное образование. Общеобразовательная школа (2002)
SM ISO690:2012
LESENCIUC, Simona, LESENCIUC, Adrian. The communicative profile of preschool children. Communicative competence or communicative skills? In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2013, nr. 4(64), pp. 212-220. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(64) / 2013 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

The communicative profile of preschool children. Communicative competence or communicative skills?
CZU: 81'27+316.77:373.2

Pag. 212-220

Lesenciuc Simona, Lesenciuc Adrian
 
Transilvania University of Brașov
 
 
Disponibil în IBN: 27 martie 2014


Rezumat

Drawing children’s communicative profile represents an indispensable element in research designing in the area of communicational development. If in the early years of childhood, the communicative relationships are especially established within the family, later on, during the preschool interval, the range of communicative relationships become various. Therefore, it is necessary to draw a communicative profile of the preschool child in order to serve both parents and educators in implementing appropriate strategies for language achievement and use. Drawing a preschool child’s communicative profile could be achieved either by an effective investigation on a specific sample of subjects, or by setting a theoretical outline of their communicative behavior, based on previous studies resultant from different psychological schools. We have chosen the latter option because it is more relevant and general. Accordingly, we grouped important data based on the components of the communicative competence model proposed in 1990 by Bachman. The resulting profile could represent a standpoint in analyzing the communicative behavior of the preschool child, equally answering the fundamental question: should we talk about communicative competence or communicative skills during the preschool period?

Trasarea profilului comunicativ al copiilor reprezintă un element indispensabil al cercetărilor în domeniul dezvoltării comunicative. Dacă la o vârstă fragedă relaţiile de comunicare se stabilesc cu membrii familiei, atunci mai târziu, în perioada preşcolară spectrul de relaţii comunicative devine mai vast. Astfel, este necesar să conturăm profilul comunicativ al preşcolarului, care îi va ajuta atât pe părinţi, cât şi pe educatori să implementeze strategii potrivite de asigurare a însuşirii şi folosirii limbii. Conturarea profilului comunicativ al preşcolarului se realizează sau prin studierea efectivă a unui eşantion concret de subiecţi, sau prin trasarea unui cadru teoretic al comportamentului comunicativ, bazat pe studii precedente ale diverselor şcoli psihologice. Noi am ales cea de-a doua variantă, pentru că este mai relevantă şi generală. Astfel, am grupat datele importante bazate pe componentele modelului de competenţă de comunicare, propus în 1990 de Bachman. Profilul obţinut poate fi folosit pentru analiza comportamentului comunicativ al preşcolarilor şi identificarea răspunsului la întrebarea fundamentală: în perioada preşcolară vorbim despre competenţă comunicativă sau despre abilităţi de comunicare?

Cuvinte-cheie
CLA model, communicative profile,

communicative competence, communicative skills, preschool children