Rezonanţe ale dialogului cultural european şi probleme de clasificare a muzicii tradiţionale de dans din Moldova / Basarabia şi Bucovina
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1059 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-25 14:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
793.31:78.085.7(478+477)(091)+008 (1)
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1674)
Музыка (1804)
Цивилизация. Культура. Прогресс (814)
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile. Rezonanţe ale dialogului cultural european şi probleme de clasificare a muzicii tradiţionale de dans din Moldova / Basarabia şi Bucovina. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 33-39. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Rezonanţe ale dialogului cultural european şi probleme de clasificare a muzicii tradiţionale de dans din Moldova / Basarabia şi Bucovina
CZU: 793.31:78.085.7(478+477)(091)+008

Pag. 33-39

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

Prezentul demers îşi propune să readucă în discuţie şi să argumenteze necesitatea lărgirii cadrului epistemologic de abordare a tipologiei muzicii tradiţionale de dans autohtone, în scopul reflectării adecvate a sistemului de genuri ce caracterizează stadiul actual al evoluţiei fenomenului. Un factor important în procesul dezvoltării artei muzicale tradiţionale îl constituie dialogul cultural european din epoca modernă, secolele XIX-XX. Luarea în consideraţie a acestui aspect constituie una din problemele metodologice-cheie ale etnomuzicologiei ca ştiinţă specializată în studierea şi redarea imaginii de ansamblu a artei muzicale folclorice ca organism viu, integru, autonom şi, în acelaşi timp, sensibil, conectat la necesităţile societăţii contemporane, aflate mereu în mişcare şi schimbare. Element de continuitate în tradiţia culturală autohtonă, muzica de dans a valorificat din plin contribuţia creatoare a factorilor de civilizaţie modernă, a tendinţelor şi influenţelor culturale venite din vestul şi estul Europei, inclusiv aportul comunităţilor culturale aflate în contact istoric. Sistemul genurilor muzicii de dans s-a îmbogăţit constant cu o serie de modele coreice de rezonanţă occidentală, printre care Polca, Cracoveacul, Cadrilul, Galopul, Vengherca, Valsul, Mazurca, Padespani, precum şi Ciclul binar conglomerat şi Suita.

The study ”Resonances of European cultural dialogue and the problems of classification of the traditional dance music from Moldova/Bessarabia and Bucovina” aims to argue the need to enlargement of the epistemological framework of typological research of phenomenon in order to reflect adequately the genre system that characterizes the current stage of evolution process. An important factor in the development of traditional musical art is the European cultural dialogue in the modern era, during the XIX-th and XX-th centuries. Consideration of this aspect is one of the key methodological issues in ethnomusicology as science specialized in studying of the folk music as a living and sensitive organism, entirely connected to the needs of contemporary society, As element of continuity in local cultural traditions, dance music has used the most creative contribution of modern civilization factors, trends and cultural influences coming from Western and Eastern Europe, including the contribution of contacting cultural communities. The genres of local dance music constantly enriched with a series of resonant Western models, like as Polka, Krakovyak, Quadrille, Gallop, Vengherca, Waltz, Mazurca, Padespani, binary cycle and suite.

Cuvinte-cheie
muzică tradiţională de dans, genuri, evoluţie, modernizare, dialog european