Fenomenul genialităţii: origini şi aspecte psiho-sociale
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
669 4
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-23 15:20
SM ISO690:2012
DAMAŞCAN, Dorin. Fenomenul genialităţii: origini şi aspecte psiho-sociale. In: Analele Ştiinţifice ale USMF „N. Testemiţanu”, 2009, nr. 2(10), pp. 392-398. ISSN 1857-1719.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Analele Ştiinţifice ale USMF „N. Testemiţanu”
Numărul 2(10) / 2009 / ISSN 1857-1719

Fenomenul genialităţii: origini şi aspecte psiho-sociale

Pag. 392-398

Damaşcan Dorin
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2013


Rezumat

Giftedness phenomenon: origins and psycho-social aspects Giftedness is a comparatively less investigated and unforeseeable and hardly controlled phenomenon. There are three possible ways of gifted person's development: manifestation of creative potential, stabilisation of skills at a certain level, loss or cessation of giftedness. The develoment of a gifted person is a complex process, influenced by both genetical and environmental factors. If the heredity factor is quite out of our influence, then environmental and social factors could be modified to obtain a full capitalisation of genius' creative potential. These goals could be reached by organisation of an adequate education and suitable job offers.

Genialitatea este un fenomen relativ puţin studiat, imprevizibil şi dificil de controlat. Există trei direcţii posibile de dezvoltare a unei persoane geniale: manifestarea potenţialului creator, stabilizarea aptitudinilor la un anume nivel, pierderea/epuizarea aptitudinilor. La dezvoltarea unei personalităţi geniale contribuie atât factorii genetici, cât şi cei de mediu. Dacă componenta ereditară la momentul actual este practic neinfluenţabilă, atunci factorii sociali şi de mediu pot fi modelaţi pentru a obţine o valorificare cât mai completă a potenţialului omului de geniu. Aceste obiective pot fi atinse prin organizarea unei instruiri corespunzătoare şi plasarea în câmpul muncii conform calificărilor obţinute.