Adolescentul cu dizabilități fizice între bariere și oportunități de adaptare psihosocială
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
283 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-31 01:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.922.8-056.26+316.612 (1)
Психология (3362)
Социальная психология (960)
SM ISO690:2012
COJOCARU, Viorica. Adolescentul cu dizabilități fizice între bariere și oportunități de adaptare psihosocială. In: Evoluția sistemului național al învățământului special și incluziv ca proces unitar teoretico-praxiologic în câmpul educațional european :: 50 de ani de activitate a Catedrei Psihopedagogie și Psihopedagogie specială, Ed. 1, 2 decembrie 2022, Chisinau. Chişinău: CEP UPSC, 2023, pp. 152-156. ISBN 978-9975-46-732-2..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Evoluția sistemului național al învățământului special și incluziv ca proces unitar teoretico-praxiologic în câmpul educațional european : 2023
Conferința "Evoluția sistemului național al învățământului special și incluziv ca proces unitar teoretico-praxiologic în câmpul educațional european :"
1, Chisinau, Moldova, 2 decembrie 2022

Adolescentul cu dizabilități fizice între bariere și oportunități de adaptare psihosocială

CZU: 159.922.8-056.26+316.612

Pag. 152-156

Cojocaru Viorica
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 26 aprilie 2023


Rezumat

Adaptarea socială a adolescentului reprezintă un proces de integrare activă în colectivitatea căreia îi aparține. Relaționarea permanentă doar cu persoanele adulte diminuează oportunitățile de dezvoltare a adolescentului, nu-i oferă posibilitatea de a acționa în conformitate cu interesele pe care le are și cu necesitatea de a prieteni cu semenii. Atunci când provocările legate de dizabilitate fac mai dificilă sau imposibilă participarea la activitățile sociale, în aceeași măsură cu semenii cu dezvoltare tipică, pot apărea rezultate psihosociale negative, cum ar fi stresul și singurătatea. Pentru adolescentul cu dizabilități relațiile de prietenie cu semenii cu dezvoltare tipică sunt foarte importante. Ele preîntâmpină apariția sentimentului de inferioritate și au o influență pozitivă în dezvoltarea sferei cognitive și afective. Acceptarea și implicarea adolescenților cu dizabilități în diferite activități, inclusiv participarea la activități fizice, nu numai că le îmbunătățește starea generală de sănătate, dar și le facilitează interacțiunea cu adolescenții cu dezvoltare tipică în afara mediilor școlare.

An adolescent’s social adaptation is the process of active integration into the community in which they live. Only having relationships with adults diminishes the adolescent's opportunities for development and denies them the possibility to befriend peers and act in accordance with their interests. When disability-related challenges make it more difficult or impossible to participate in social activities to the same extent as typically developing peers, negative psychosocial outcomes such as stress and loneliness can occur. Friendships with typically developing peers are very important for disabled teenagers. These relationships prevent them from experiencing the feeling of inferiority and have a positive influence on their cognitive and affective development. Acceptance and involvement of adolescents with disabilities in various activities, including participation in physical activities, not only improves general health, but also facilitates their interaction with adolescents without disabilities outside of school settings.

Cuvinte-cheie
adolescenți cu dizabilități fizice, adaptare psihosocială, conștientizarea sinelui, autoreglare emoțională.,

Adolescents with physical disabilities, psychosocial adaptation, Self-awareness, emotional self-regulation.