Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
229 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-12 12:18 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.02(4)”XIX-XX” (1) |
Музыка (1809) |
SM ISO690:2012 BARBAS, Valeria. Discursurile muzicale cultural distincte în noile școli componistice de la sfârșitul sec. al XIX-lea — începutul sec. XX. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 46-50. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.06 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.06 | ||||||
CZU: 78.02(4)”XIX-XX” | ||||||
Pag. 46-50 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În prezentul articol se analizează co-raportarea conceptelor muzică — identitate, în care muzica se pretează drept unul dintre elementele-cheie a identității, deoarece oferă, o percepere a sinelui, dar și a colectivității. Conceptul de identitate muzicală a fost focusul principal în crearea școlilor muzicale naționale noi (Europa de Est). Creația componistică muzicală care tindea să întruchipeze tradiția a servit ca o resursă culturală puternică pentru naționalism încă din secolul al XIX-lea. Vectorul componistic era îndreptat, pe de o parte de a ieși din criza curentului muzicii romantice, iar pe de altă parte de a consolida noile școli naționale în statele din Europa de Est, unde cultura muzicală academică era la o etapă relativ tânără. În criza postromantică apelarea la formule de sorginte folclorică a adus un sufl u nou, diversifi când limbajul muzical și mijloacele de expresie, întru afi rmarea unor popoare și culturi muzicale (Polonia, Ungaria, Cehia, Bulgaria, România) etc. Noile state, afl ate anterior sub infl uența marilor imperii, s-au distanțat, oarecum, de cultura muzicală occidentală, fapt care a permis, pe de o parte, crearea școlilor naționale și păstrarea tradițiilor în condițiile de schimbări esențiale în componistica europeană, paneuropeană și mondială. |
||||||
Cuvinte-cheie identitate culturală, identitate cultural-muzicală, noile școli muzicale naționale, Europa Centrală, Europa de Est, imperialism, imperialism cultural, cultural identity, cultural-musical identity, the new national musical schools, Central Europe, Eastern Europe, imperialism, cultural imperialism |
||||||
|