Valențe artistice și identitare în „Daciada: baladă arhetipală” de Ion Druță
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
235 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-31 14:25
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana. Valențe artistice și identitare în „Daciada: baladă arhetipală” de Ion Druță. In: Studii culturale, Ed. 4, 28 septembrie 2022, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural; Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, Filiala de Arte „Tudor Arghezi”, 2022, Ediţia 4, p. 25. ISBN 978-9975-84-165-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediţia 4, 2022
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale :"
4, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2022

Valențe artistice și identitare în „Daciada: baladă arhetipală” de Ion Druță


Pag. 25-25

Ghilaş Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Teze de doctorat:
 
Disponibil în IBN: 4 octombrie 2022


Rezumat

În comunicare ne referim la o nouă apariție editorială a lui Ion Druță, intitulată „Daciada: baladă arhetipală” (2022), având drept obiectiv principal analiza acestui text din perspectiva teatralității și a conceptului de identitate. Lucrarea evidențiază specificul stilului druțian, cunoscut din creația sa anterioară, în special modul de construire a personajelor prin intermediul psihologismului – gest, mimică, tăcere sau al peisajului, îmbinarea elementului liric, narativ cu cel reflexiv sau cu cel publicistic, stilul indirect liber și rolul auctorialității în dezvoltarea acțiunii. Pentru evidențierea categoriei teatralității în opera epică, un rol important îl are intermedialitatea, de aceea teatralitatea prozei, ca și filmicitatea ei, sunt aspectele viziunii artistice a autorului asupra cărora insistăm prin analize concrete din text, relevând rolul dialogului, al scenicității, al vizualului ca element scenografic sau al montajului în crearea imaginii artistice și respectiv în diversificarea semnificațiilor acestui discurs druțian. Demonstrăm astfel cum se manifestă identitatea personalității creatoare Ion Druță, care este rolul atitudinii naratorului în acest discurs și accentuăm, totodată, prezența unor noi tipologii ale personajelor care reflectă realitatea actuală și exprimă anumite probleme sociale, morale, spirituale privind relația dintre identitatea personală, identitatea colectivă, cea etnică, precum și modul de identificare spirituală a omului la etapa contemporană. Constatăm în imaginarul artistic al autorului personaje, care „se construiesc” ori/și își „articulează identitatea”/sau nu în funcție de contextul social.