Percepția psihosenzorială asociativă și gândirea asociativă: impactul asupra imaginii vizuale picturale
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
583 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-12-10 09:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7:114 (1)
ИСКУССТВО. РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. СПОРТ (6302)
Метафизика (126)
SM ISO690:2012
COJOCARU, Stela. Percepția psihosenzorială asociativă și gândirea asociativă: impactul asupra imaginii vizuale picturale. In: Intertext , 2022, nr. 1(59), pp. 119-126. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 1(59) / 2022 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Percepția psihosenzorială asociativă și gândirea asociativă: impactul asupra imaginii vizuale picturale

Associative Psychosensory Perception and Associative Thinking: the Impact on the Pictorial Visual Image

DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.13
CZU: 7:114

Pag. 119-126

Cojocaru Stela
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
 
Disponibil în IBN: 11 iulie 2022


Rezumat

Arta este o formă specială de „gȃndire ȋn imagini” cu valoare simbolică, de „reprezentări imaginative” încadrate într-un mesaj, concept, idee (funcţia semiotică). Prin aspectele ei multiple – estetice, psihologice, filosofice, etc., arta și imaginea plastică întotdeauna au creat dileme și controverse - procese creative în care gândirea umană se implică activ prin toate formele sale: gândirea în imagini (imaginativ-reprezentativă), gândirea sintetică şi analitică, gândirea asociativă (cu rol și statut special), bazată mult pe percepția asociativă. Percepția, forma superioară a cunoaşterii senzoriale, include procese psihice cognitive și senzoriale, prin intermediul cărora sunt reflectate și interpretate însușirile obiectelor și fenomenelor din mediul extern și intern al omului. Intelectul uman transpune obiectele lumii exterioare în forme (obiecte) mentale, modul de percepție fiind dependent în mare măsură de predispoziția mentală, de experiențele anterioare și încărcătura psihologică pe care acestea o dobândesc în timp. Capacitatea de a construi asociații este cea mai importantă abilitate a creerului uman. Apariția unui element, în anumite condiții, în cazul percepției asociative și gîndirii asociative, evocă imaginea altuia, asociat cu acesta. Baza creativităţii artistice o constituie anume gȃndirea bazată pe asociaţii. Gândirea asociativă, dependentă unilateral de percepția asociativă, imaginație și fantezie, este acel tip de gândire, formată prin crearea de legături asociative speciale și conexiuni între obiectele și fenomenele lumii înconjurătoare, stocate în memoria persoanei din experiențe proprii de viață, din cea mai fragedă copilărie. Gândirea asociativă în artă și pictură, prin proprietățile ei specifice, dă posibilitatea de a crea ceva nou, de a genera idei și concepte noi, duce la abordări netriviale și viziuni nestandarte, permite obținerea unei completitudini compoziționale și rezolvări mai eficiente a soluției picturale.

Art is a special form of "thinking in images" with symbolic value, of "imaginative representations" framed in a message, concept, idea (semiotic function). Through its multiple aspects - aesthetic, psychological, philosophical, etc., art and plastic image have always created dilemmas and controversies - creative processes in which human thinking is actively involved in all its forms: thinking in images (imaginative-representative), synthetic thinking and analytical, associative thinking (with a special role and status), based much on associative perception. Perception, the superior form of sensory knowledge, includes cognitive and sensory psychic processes, through which the properties of objects and phenomena in the external and internal environment of human are reflected and interpreted. The human intellect translates the objects of the external world into mental forms (objects), the mode of perception being largely dependent on mental predisposition, previous experiences and the psychological load they acquire over time. The ability to build associations is the most important skill of the human brain. The appearance of an element, under certain conditions, in the case of associative perception and associative thinking, evokes the image of another, associated with it. The basis of artistic creativity is the thinking based on associations. Associative thinking, unilaterally dependent on associative perception, imagination and fantasy, is that type of thinking, formed by creating special associative links and connections between objects and phenomena of the surrounding world, stored in the memory of the person from their own life experiences, from the earliest childhood . Associative thinking in art and painting, through its specific properties, gives the opportunity to create something new, to generate new ideas and concepts, leads to non-trivial approaches and non-standard visions, allows obtaining a compositional completeness and more efficient resolutions of the pictorial solution.

Cuvinte-cheie
percepţia vizuală, percepția asociativă, gândire asociativă, gândire artistico-simbolică, imaginaţie, compoziție asociativă, pictură asociativă,

visual perception, associative perception, associative thinking, artistic-symbolic thinking, imagination, associative composition, associative painting