Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
583 21 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-12-10 09:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
7:114 (1) |
ИСКУССТВО. РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. СПОРТ (6302) |
Метафизика (126) |
SM ISO690:2012 COJOCARU, Stela. Percepția psihosenzorială asociativă și gândirea asociativă: impactul asupra imaginii vizuale picturale. In: Intertext , 2022, nr. 1(59), pp. 119-126. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.13 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||||
Numărul 1(59) / 2022 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||||
|
||||||||
DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.13 | ||||||||
CZU: 7:114 | ||||||||
Pag. 119-126 | ||||||||
|
||||||||
Descarcă PDF | ||||||||
Rezumat | ||||||||
Arta este o formă specială de „gȃndire ȋn imagini” cu valoare simbolică, de „reprezentări imaginative” încadrate într-un mesaj, concept, idee (funcţia semiotică). Prin aspectele ei multiple – estetice, psihologice, filosofice, etc., arta și imaginea plastică întotdeauna au creat dileme și controverse - procese creative în care gândirea umană se implică activ prin toate formele sale: gândirea în imagini (imaginativ-reprezentativă), gândirea sintetică şi analitică, gândirea asociativă (cu rol și statut special), bazată mult pe percepția asociativă. Percepția, forma superioară a cunoaşterii senzoriale, include procese psihice cognitive și senzoriale, prin intermediul cărora sunt reflectate și interpretate însușirile obiectelor și fenomenelor din mediul extern și intern al omului. Intelectul uman transpune obiectele lumii exterioare în forme (obiecte) mentale, modul de percepție fiind dependent în mare măsură de predispoziția mentală, de experiențele anterioare și încărcătura psihologică pe care acestea o dobândesc în timp. Capacitatea de a construi asociații este cea mai importantă abilitate a creerului uman. Apariția unui element, în anumite condiții, în cazul percepției asociative și gîndirii asociative, evocă imaginea altuia, asociat cu acesta. Baza creativităţii artistice o constituie anume gȃndirea bazată pe asociaţii. Gândirea asociativă, dependentă unilateral de percepția asociativă, imaginație și fantezie, este acel tip de gândire, formată prin crearea de legături asociative speciale și conexiuni între obiectele și fenomenele lumii înconjurătoare, stocate în memoria persoanei din experiențe proprii de viață, din cea mai fragedă copilărie. Gândirea asociativă în artă și pictură, prin proprietățile ei specifice, dă posibilitatea de a crea ceva nou, de a genera idei și concepte noi, duce la abordări netriviale și viziuni nestandarte, permite obținerea unei completitudini compoziționale și rezolvări mai eficiente a soluției picturale. |
||||||||
Cuvinte-cheie percepţia vizuală, percepția asociativă, gândire asociativă, gândire artistico-simbolică, imaginaţie, compoziție asociativă, pictură asociativă, visual perception, associative perception, associative thinking, artistic-symbolic thinking, imagination, associative composition, associative painting |
||||||||
|