Arta pentru popor sau „realismul socialist” din anii 1944–1991
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
343 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-14 03:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73(478)”1944-1991” (1)
Пластические искусства (429)
SM ISO690:2012
STĂVILĂ, Tudor. Arta pentru popor sau „realismul socialist” din anii 1944–1991. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2022, nr. 1, pp. 34-46. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6508003
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 1 / 2022 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Arta pentru popor sau „realismul socialist” din anii 1944–1991

Art for the People or “Socialist Realism” from 1944–1991

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6508003
CZU: 73(478)”1944-1991”

Pag. 34-46

Stăvilă Tudor
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2022


Rezumat

Articolul respectiv este o încercare de a face legătură între două perioade distincte ale artei basarabene – cea din vremea interbelică și cea din timpurile postbelice. Aceste etape s-au manifestat în cultura și arta noastră ca surse diametral opuse. Opțiunile pentru o libertate a creației, pentru valoarea artistică a operelor au fost un deziderat al plasticienilor basarabeni, tentați să accepte orișice stil sau manieră individuală de exprimare, indiferent de conjunctura politică sau economică. După anii 1940 artele plastice au fost influențate de sistemul ideologic prin tendința „realismului socialist” care era considerată unica metodă de creație a artiștilor plastici. În acest sens în Basarabia sovietică au fost invitați specialiști din alte republici, scopul cărora a fost de ai influența și educa pe plasticienii autohtoni împotriva artei formaliste și non-burgheze. Timp de cinci decenii, în RSS Moldovenească, pe fundalul deportărilor și a foametei, realismul socialist și comanda de stat au creat o artă iluzorie a realității înconjurătoare, în care au fost implicați, aproape fără excepție, mulți dintre artiștii plastici de la noi.

This article is an attempt to link two distinct periods of Bessarabian art – the interwar period and the postwar period. These stages manifested themselves in our culture and art as diametrically opposed sources. The options for a freedom of creation, for the artistic value of the works were a desideratum of the Bessarabian plastic artists, tempted to accept any style or individual way of expression, regardless of the political or economic conjuncture. After the 1940s, the visual arts were influenced by the ideological system through the trend of “socialist realism” which was considered the only method of creation of visual artists. In this regard, specialists from other republics were invited to Soviet Bessarabia, whose purpose was to influence and educate local artists against formalist and non-bourgeois art. For five decades, in the Moldovan SSR, against the background of deportations and famine, socialist realism and state command created an illusory art of the surrounding reality, in which many of our visual artists were involved, almost without exception.

Cuvinte-cheie
artă interbelică, valoare artistică, libertatea creației, realism socialist, deportare, cenzură,

interwar art, artistic value, freedom of creation, socialist realism, deportation, censorship