Dimensions of Intercultural Communication in the Online Environment
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
259 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-03 11:03
SM ISO690:2012
LAZAREV, Ludmila. Dimensions of Intercultural Communication in the Online Environment. In: 3rd Central and Eastern European LUMEN, 8-10 iunie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura LUMEN, 2017, pp. 139-140. ISBN 978-973-166-461-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
3rd Central and Eastern European LUMEN 2017
Conferința "3rd Central and Eastern European LUMEN"
Chişinău, Moldova, 8-10 iunie 2017

Dimensions of Intercultural Communication in the Online Environment


Pag. 139-140

Lazarev Ludmila
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2021


Rezumat

The development of informational technologies and the emergence of new media have given a different shape to the communication processes. The extent to which new media influenced the intercultural communication is a poorly studied issue. The conducted researches were mainly focused on the relationship between the culture and new media. It is certain that the new media plays an important role in increasing the flow of intercultural interactions and, respectively, raised the number of theories on intercultural communication. Clothier's theory of virtual hybrid culture contradicts Croucher's imposition of cultural identities. If the researches in the 1990s proclaimed the cultural neutrality of the internet, the new researches mostly focuses on the ability of new media to favor minorities and marginalized users. Nevertheless, researchers agree that existing cultural differences in face-to-face interactions are also present in virtual communication. At the same time, expressing these differences in new media has its own particularities. The comparative analysis of the sites of the cultural communities of the ethnic minorities (Ukrainians, Gagauz, Bulgarians, Jews, etc.) from the Republic of Moldova will allow us to identify new forms of intercultural communication in the online environment, to determine the differences and similarities and to assess their impact on intercultural dialogue.

Dezvoltarea tehnologiilor informaţionale şi apariţia noilor media au transformat procesele comunicţionale. În ce măsură new media a influenţat comunicarea interculturală reprezintă o problemă mai puţin studiată. Cercetările efectuate au fost orientate cu precădere spre relaţia dintre cultură şi new media. Cert este faptul că noile media joacă un rol important în sporirea fluxului de interacţiuni interculturale şi respectiv influenţează sporirea numărului de teorii asupra comunicării interculturale. Teoria despre formarea culturii virtuale hibride a lui Clothier sau cea de impunere a identităţilor culturale a lui Croucher se contrazic reciproc. Dacă cercetările din anii 90 proclamau neutralitatea culturală a spaţiului virtual al net-ului, atunci in noile cercetări se pune accent pe capacitatea noilor media de a favoriza minorităţile şi utilizatorii marginalizaţi. Cercetătorii cad de acord că diferenţele culturale existente în interacţiunile faţă-în-faţă sunt prezente şi în comunicarea virtuală. Totodată exprimarea acestor diferenţe în new media îşi are specificul său. Analiza comparativă a site-urilor comunităţilor culturale ale minorităţilor etnice (ucraineni, găgăuzi, bulgari,evrei etc) din Republica Moldova ne va permite să identificăm noi forme ale comunicării interculturale în mediul online, să stabilim diferenţele şi similitudinile, precum şi să evaluăm impactul lor asupra dialogului intercultural.

Cuvinte-cheie
new media, intercultural communication, ethnic minorities, cultural identity, sites, intercultural dialogue,

new media, comunicare interculturală, minoritați etnice, identitate culturală, site-uri, dialog intercultural