From Idea to Realisation: The architecture of Jovan Stefanovski
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1915 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-26 10:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
72(497.7)(092) (1)
Архитектура (635)
SM ISO690:2012
BIANCO, Lino. From Idea to Realisation: The architecture of Jovan Stefanovski. In: Arta , 2021, nr. 1(AV), pp. 87-97. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-1.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

From Idea to Realisation: The architecture of Jovan Stefanovski

De la idee la realizare: Аrhitectura lui Jovan Stefanovski

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-1.13
CZU: 72(497.7)(092)

Pag. 87-97

Bianco Lino12
 
1 University of Malta,
2 University of Architecture, Civil Engineering and Geodesy
 
 
Disponibil în IBN: 12 august 2021


Rezumat

Deși nu toată lumea acceptă acest lucru, Republica Macedonia de Nord se poate mândri cu numeroși arhitecți prolifici, implicați adesea în educația în domeniul arhitecturii. Jovan Stefanovski, autorul Crucii Mileniului și al Teatrului Național (ambele în capitala ţării Skopje) este un exemplu de astfel de personalitate. Asemănător fostelor generații de arhitecți, stilul său de proiectare amintește din punct de vedere conceptual arhitectura tradițională a țării sale. Cercetând arhiva lui Jovan Stefanovski, a fost identificată o serie de proiecte - eșantion de studii de caz incluse în teza lui de doctorat și discutate în legătură cu tema „ideii” și „realizării” în arhitectură. Conceptul atribuit de el „ideii” este similar „conceptului” utilizat în proiectarea arhitecturală. Dacă ideea este expresia inconștientului, realizarea reprezintă o decizie conștientă de a implementa ideea proiectului. Stefanovski s-a afirmat ca un arhitect și profesor prolific. Interesul său pentru arhitectura tradițională a corespuns cu tendințele care s-au dezvoltat la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970. Astfel, în concordanță cu abordările arhitecturale dezvoltate de învățătorii lui Stefanovski, idiomul regionalist care a apărut în Macedonia, se manifestă în lucrările lui atât prin formă, cât și prin funcțiune.

Although not widely acknowledged, the Republic of North Macedonia boasts a number of prolific architects who were often engaged in architectural education. Jovan Stefanovski, the author of the Millennium Cross and the National Theatre, both in the capital Skopje, is one such personality. Similar to former generations of architects, his design style conceptually recalls the traditional architecture of his homeland. Researching the Jovan Stefanovski Archive, a number of projects were identified – a sample from the case-studies covered in his doctorate thesis – and discussed with respect to the themes of ‘idea’ and ‘realisation’ in architecture. His notion of the former is akin to ‘concept’ as used in architectural design. While an idea is an expression of the unconscious, realisation is the conscious decision to execute the design idea. Stefanovski was a prolific architect and educator. His interest in traditional architecture was in line with the trends which developed in the late 1960s and early 1970s. Furthermore, in line with the architectural approaches being developed by Stefanovski’s teachers, the regionalist idiom which emerged in Macedonia, is contemporaneously evident in his work both in form and function.

Cuvinte-cheie
arhitectură tradiţională, casă balcanică, casă macedoneană, modernism, regionalism, regionalism critic, proiectare arhitecturală, Grabrian, Stefanovski, Macedonia de Nord,

traditional architecture, Balkan house, Macedonian house, modernism, regionalism, critical regionalism, Architectural design, Grabrijan, Stefanovski, Macedonia