Претворение фольклорных элементов в фортепианных трио композиторов Республики Молдова на рубеже XX-XXI веков
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
443 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-12 19:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.73:781.7(478)+785.73:781.61 (1)
Инструментальная музыка (274)
SM ISO690:2012
КОСТИКОВА, Наталья. Претворение фольклорных элементов в фортепианных трио композиторов Республики Молдова на рубеже XX-XXI веков. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 2(39), pp. 68-72. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(39) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Претворение фольклорных элементов в фортепианных трио композиторов Республики Молдова на рубеже XX-XXI веков

Tratarea elementelor folclorice în triourile pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova la confluența secolelor XX–XXI

Treatment of folklore elements in the piano trios by Moldovan composers at the turn of 20th and 21st centuries

CZU: 785.73:781.7(478)+785.73:781.61

Pag. 68-72

Костикова Наталья
 
Академия Музыки, Театра и Изобразительных Искусств
 
 
Disponibil în IBN: 16 iulie 2021


Rezumat

Articolul este dedicat asimilării elementelor folclorice în triourile pentru vioară, violoncel şi pian semnate de compozitori din Republica Moldova la confluența secolelor XX și XXI, în baza analizei succinte a trei creații: „Oglan” de D. Gagauz (1995), „I.N.O.2” de V. Rotaru (2004) și a Trioului pentru vioară, violoncel și pian de O. Negruța (2004). În baza materialului muzical studiat, autoarea descrie tratarea unor elemente folclorice în creațiile vizate: principiile monodiei aplicate în raportul partițiilor ansamblului cameral, folosirea ritmului parlando-rubato și a altor trăsături ale unor specii folclorice precum hora, doina ș.a. Este important de subliniat că pe lângă folclorul moldovenesc, compozitorii abordează și folclorul popoarelor conlocuitoare din Republica Moldova, drept exemplu servind folosirea elementelor folclorului găgăuz în „Oglan” sau bulgar „I.N.O.2”.

This article is dedicated to the assimilation of folklore elements in trios for violin, cello and piano written by composers from the Republic of Moldova at the turn of the 20th and 21st centuries based on a brief analysis of three works: „Oglan" by D. Gagauz (1995), „I.N.O.2" by V. Rotaru (2004) and „Trio for violin, cello and piano” by O. Negruţa (2004). On the basis of the studied musical material, the author reveals the most representative features of folklore origin of the creations concerned: the principles of the monody applied in the correlation of the chamber ensemble parts, the use of the parlando-rubato rhythm, the melismatics, the involvement of the folklore genres features (doina, hora, cântec de lume etc.). It is important to emphasize that besides Moldovan folklore the composers address the folklore of other ethnic groups of the Republic of Moldova as an example serving the use of elements of the Gagauz folklore in „Oglan" or the Bulgarian in „I.N.O.2".

Cuvinte-cheie
D. Gagauz, O. Negruța, V. Rotaru, Trio, parlando-rubato, melismatică, doină, hora,

D. Gagauz, O. Negruța, V. Rotaru, trio, parlando-rubato, melismatics, Doina, hora