Finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în bază de cost standard per student echivalent
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
544 39
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-28 20:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
336.531.2:378(478) (4)
Государственные расходы (136)
Высшее образование. Университеты. Академическое обучение (2576)
SM ISO690:2012
MANOLE, Tatiana. Finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în bază de cost standard per student echivalent. In: Administrarea Publică, 2021, nr. 2(110), pp. 84-95. ISSN 1813-8489. DOI: https://doi.org/10.52327/1813-8489.2021.2(110).06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Administrarea Publică
Numărul 2(110) / 2021 / ISSN 1813-8489

Finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în bază de cost standard per student echivalent

Financing of higher education in the Republic of Moldova on the basis of standard cost per equivalent student

Финансирование высшего образования в Республике Молдова по стандартной стоимости на эквивалентного студента

DOI:https://doi.org/10.52327/1813-8489.2021.2(110).06
CZU: 336.531.2:378(478)

Pag. 84-95

Manole Tatiana
 
Academia de Administrare Publică, Republica Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 iulie 2021


Rezumat

Autorul tratează în acest articol procesul îndelungat de căutări reformatoare pentru finanțarea învățământului superior în Republica Moldova. Din anii 90 ai sec. al XX-lea, de când Republica Moldova a devenit independentă, şi până în anul 2019, învățământul superior a fost finanțat după principiul ,,egalitarismului” socialist, neluându-se în seamă diferența dintre programele de studii ale instituțiilor superioare. În 2010 a fost publicată monografia ,,Metodologia finanțării învățământului public”1 în care se cercetează inclusiv mecanismul de finanțare a învățământului superior, criticându-l şi recomandând implementarea practicilor europene şi, în special, a României, privind modul de finanțare a învățământului superior, ținându-se cont de complexitatea programelor de studii. Administrația centrală abilitată cu funcția gestionării învățământului superior n-a reacționat la recomandările cercetătorului. În anul 2019 Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării (MECC) a început studierea Noii Metodologii privind finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în baza costului standard per student echivalent cu suportul Băncii Mondiale şi a experților români. Această Nouă Metodologie de finanțare a învățământului superior a fost aprobată în 2020 şi intrată în vigoare începând cu anul de studii 2020-2021. Noul mecanism de finanțare ia în considerare complexitatea programelor de studii, cărora le corespunde un anumit coeficient semnificativ de ajustare. Consider că Noua Metodologie a finanțării învățământului superior avantajează aprofundarea performanței şi a învățării pe bază de competență.

The author of this article deals with the long process of searching for funding higher education reform in Moldova. From the 90s of the century XX , when the Republic of Moldavia became independent, and until 2019, higher education in the Republic of Moldova has been funded by the "egalitarianism" socialist, without taking into account the difference between the curricula of higher education institutions. In 2010 he published the monograph "Methods of financing public education"1 that including it investigates the mechanism of financing of higher education, criticizing it and recommends the implementation of European practices and especially Romania, on the financing of higher education, taking into account the complexity of study programs. The central administration empowered with the function of managing higher education did not react to the researchers' recommendations.In 2019, the Ministry of Education, Culture and Research (MECR) began studying the New Methodology on financing higher education in Moldova based on the standard cost per student equivalent to the support of the World Bank and Romanian experts. This New Methodology for financing higher education was approved in 2020 and entered into force starting with the 2020-2021 years of study. The new funding mechanism takes into account the complexity of study programs, which correspond to a certain significant adjustment coefficient. We believe that the new methodology of higher education financing favors deepening performance and competencybased learning.

Cuvinte-cheie
cost standard per student echivalent, complexitatea programelor, coeficient de ajustare, finanțare-standard, finanțare compensatorie, finanțare complementară, autonomie universitară,

standard cost per equivalent student, the complexity of the programs, coefficient of adjustment, standard financing, compensatory financing, complementary funding, university autonomy