Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
544 39 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-28 20:25 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
336.531.2:378(478) (4) |
Государственные расходы (136) |
Высшее образование. Университеты. Академическое обучение (2576) |
SM ISO690:2012 MANOLE, Tatiana. Finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în bază de cost standard per student echivalent. In: Administrarea Publică, 2021, nr. 2(110), pp. 84-95. ISSN 1813-8489. DOI: https://doi.org/10.52327/1813-8489.2021.2(110).06 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Administrarea Publică | ||||||
Numărul 2(110) / 2021 / ISSN 1813-8489 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52327/1813-8489.2021.2(110).06 | ||||||
CZU: 336.531.2:378(478) | ||||||
Pag. 84-95 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autorul tratează în acest articol procesul îndelungat de căutări reformatoare pentru finanțarea învățământului superior în Republica Moldova. Din anii 90 ai sec. al XX-lea, de când Republica Moldova a devenit independentă, şi până în anul 2019, învățământul superior a fost finanțat după principiul ,,egalitarismului” socialist, neluându-se în seamă diferența dintre programele de studii ale instituțiilor superioare. În 2010 a fost publicată monografia ,,Metodologia finanțării învățământului public”1 în care se cercetează inclusiv mecanismul de finanțare a învățământului superior, criticându-l şi recomandând implementarea practicilor europene şi, în special, a României, privind modul de finanțare a învățământului superior, ținându-se cont de complexitatea programelor de studii. Administrația centrală abilitată cu funcția gestionării învățământului superior n-a reacționat la recomandările cercetătorului. În anul 2019 Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării (MECC) a început studierea Noii Metodologii privind finanțarea învățământului superior în Republica Moldova în baza costului standard per student echivalent cu suportul Băncii Mondiale şi a experților români. Această Nouă Metodologie de finanțare a învățământului superior a fost aprobată în 2020 şi intrată în vigoare începând cu anul de studii 2020-2021. Noul mecanism de finanțare ia în considerare complexitatea programelor de studii, cărora le corespunde un anumit coeficient semnificativ de ajustare. Consider că Noua Metodologie a finanțării învățământului superior avantajează aprofundarea performanței şi a învățării pe bază de competență. |
||||||
Cuvinte-cheie cost standard per student echivalent, complexitatea programelor, coeficient de ajustare, finanțare-standard, finanțare compensatorie, finanțare complementară, autonomie universitară, standard cost per equivalent student, the complexity of the programs, coefficient of adjustment, standard financing, compensatory financing, complementary funding, university autonomy |
||||||
|