Chișinăul lui Alexandru Bernardazzi în pictură: semnele timpului
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
433 31
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 20:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75(478-25) (8)
Живопись (405)
SM ISO690:2012
PROCOP, Natalia. Chișinăul lui Alexandru Bernardazzi în pictură: semnele timpului. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 1, pp. 114-124. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4743744
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 1 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Chișinăul lui Alexandru Bernardazzi în pictură: semnele timpului

Chisinau of Alexandru Bernardazzi in painting: sings of the time

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4743744
CZU: 75(478-25)

Pag. 114-124

Procop Natalia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 12 mai 2021


Rezumat

De-a lungul existenței sale, Chișinăul a fost înveșnicit în tablourile artiștilor plastici. Este incontestabilă contribuția acestora la redescoperirea imaginilor orașului din diferite perioade. O preocupare aparte în tematica abordată de plasticieni constituie monumentele de arhitectură proiectate de marele arhitect Alexandru Bernardazzi precum Primăria, Biserica „Sfânta Teodora de la Sihla”, Biserica greacă „Sfântul Pantelimon”, Gimnaziul pentru fete, Gara, Turnul de apă, Casa Râșcanu-Derjinski, gardul de fontă din Parcul Ștefan cel Mare ș.a. Artiștii plastici Eugenia Gamburd, Grigore Fiurer, Alexei Vasiliev, Ana Baranovici, Gheorghe Munteanu, Arcadie Antoseac, Valentina Brâncoveanu ș.a. au reprezentat Chișinăul vechi cu vii și livezi, cu multă verdeață și edificii haotic amplasate, un oraș cu edificii distruse după bombardament, sau un oraș cu viață intensă. Astfel, autorii au surprins amprenta timpului asupra arhitecturii, suferind ajustări la rigorile vremii.

Chișinau, throughout its existence, has been immortalized in the paintings of artists; their contribution to the rediscovery of the city’s images from different periods is indisputable. A special concern in the subject approached by the plastic artists are the architectural monuments designed by the great architect Alexandru Bernardazzi, such as the City Hall, the Church “Saint Theodora of Sihla”, the Church Greek “Saint Pantelimon”, the Gymnasium for girls, the Railway Station, the Water Tower, the Râșcanu-Derjinski House, the cast iron fence from Ștefan cel Mare Park, etc. Visual artists – Eugenia Gamburd, Grigore Fiurer, Alexei Vasiliev, Ana Baranovici, Gheorghe Munteanu, Arcadie Antoseac, Valentina Brâncoveanu, and others – have represented the old Chișinau with vineyards and orchards, with lots of greenery and chaotically located buildings, a city with an urban plan, with buildings destroyed after the bombing, or a city with intense life. Thus, the authors leave the imprint of the time, the architecture undergoing adjustments to the rigors of the time.

Cuvinte-cheie
Chisinau, peisaj urban, pictură, compoziţie, Primăria municipiului Chișinău,

Chisinau, urban landscape, painting, composition, Chisinau City Hall