Articolul precedent |
Articolul urmator |
539 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-02-13 17:10 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821-3-94.09 (1) |
Художественная литература на отдельных языках (3104) |
SM ISO690:2012 КУШНИР, Жозефина. Книга Уве Тимма «На примере брата»: к вопросу о концепте «осада человека» (по О. Фрейденберг). In: Un veac de conflagrații: realitate și ficțiune, 8 iunie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Departamentul de Literatură Universală și Comparată, USM, 2019, Ediția a 7-a, pp. 212-225. ISBN 978-9975-72-366-4. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Un veac de conflagrații: realitate și ficțiune Ediția a 7-a, 2019 |
|||||||||
Conferința "Un veac de conflagrații: realitate si ficțiune" Chişinău, Moldova, 8 iunie 2018 | |||||||||
|
|||||||||
CZU: 821-3-94.09 | |||||||||
Pag. 212-225 | |||||||||
|
|||||||||
Descarcă PDF | |||||||||
Rezumat | |||||||||
Conceptul de „asediu al ființei umane” este interpretat în baza cărții „După exemplul fratelui meu” de Uwe Timm (utilizând abordarea determinată de conceptul umanizării mitului, dezvoltat de noi). Pentru prima dată, conceptul a fost identificat și marcat de Olga Freidenberg (eminent filolog, mitolog și filozof al culturii) în notele sale din timpul blocadei. Drept un „asediu al ființei umane” a fost identificată situația în care locuitorii orașului Leningrad s-au pomenit a fi atacați în mod înspăimântător de „dublul barbarism, al lui Hitler și al lui Stalin”, precum și de propriile impulsuri distrugătoare, provocate de acest atac. Conceptul identifică implicit „omul” ca ființă etică și sacră („umanismul sacru” ca și concepție a omului, generată de o stare specifică a conștiinței mitologice). O intenție umanistă similară relevă și memorialistica lui U. Timm. Scriitorul german încearcă să înțeleagă și să „înlăture”, din punct de vedere metafizic, starea catastrofei spirituale și fizice, care a afectat familia sa; modul ei obișnuit de gândire aproape că nu a opus rezistență ideologiei naziste, care a sacralizat violența și sacrificiul de sine. Naratorul a putut să-și „salveze” implicit fratele mai mare (care „predând” esența sa răului, a murit la vârsta de nouăsprezece ani), pentru că în ultima frază a jurnalului său, Karl-Heinz i-a permis esenței sale să spună măcar ceva. |
|||||||||
Cuvinte-cheie conceptul de „asediu al ființei umane”, conceptul umanizării mitului, „umanismul sacru”, conceptul de om, conceptul de „încălcare a impenetrabilității infernului”, concept of the “siege of a human being”, concept of humanization of myth, “sacral humanism”, concept of man, concept of the “disruption of the impenetrability of hell” |
|||||||||
|