Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
586 29 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-04-05 20:15 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.02(478)”XX” (1) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (546) |
SM ISO690:2012 MALCOCI, Vitalie. P. Balan - abordări și tendințe noi de organizare a spațiului scenic în anii ’90 ai secolului al XX-lea. In: Arta , 2020, nr. 1(AV), pp. 70-75. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3938450 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||||
Numărul 1(AV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||||
|
||||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3938450 | ||||||||
CZU: 792.02(478)”XX” | ||||||||
Pag. 70-75 | ||||||||
|
||||||||
Descarcă PDF | ||||||||
Rezumat | ||||||||
Apariția proceselor transformatoare în rezolvarea decorului și designului teatral stabilește o etapă nouă de dezvoltare a artei scenografice din Republica Moldova. Aceste modificări nu puteau să nu influențeze creația artistică atât a plasticienilor cu experiență, cât și a tinerilor scenografi. Printre ei se înscrie remarcabila personalitate a plasticianului Petru Balan, care fascinează prin creativitatea și imaginația artistică. În anii ’90 ai secolului al XX-lea artistul montează peste 70 de spectacole în diferite teatre din Republica Moldova și peste hotarele ei. Anume această perioadă aduce plasticianului recunoaștere și apreciere binemeritată în arta teatral-decorativă moldovenească. Scenograful dă dovadă de un nivel elevat al culturii vizuale, prin care fructifică realizarea designului scenic ca componentă performantă a spectacolului. Schimbări semnificative realizează în organizarea spațiului scenic, prin aplicarea mijloacelor plastice și subordonarea coordonatelor spatial-volumetrice. Astfel, artistul organizează reușit cadrul scenic, stabilind integritatea imaginii vizuale. P. Balan reușește să obțină o înaltă expresivitate emoțională datorită decorurilor combinate și gradului maxim de credibilitate a acțiunii scenice. Prin arta organizării decorului, artistul a tins spre o îmbinare organică a cadrului spectacolului și modalității de abordare expresivă. Rolul materialelor și facturilor a crescut semnificativ într-un principiu calitativ nou de utilizare. |
||||||||
Cuvinte-cheie scenografie, spațiu scenic, decor, exprimare plastică, spectacol, artă teatrală, scenography, scenic space, decor, plastic expression, show, theatrical art |
||||||||
|