Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
444 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-21 22:59 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
613.955(478-25) (1) |
Здоровье и гигиена по отношению к нации, возрасту и полу (72) |
SM ISO690:2012 GUŞTIUC, Vasile, BUTA, Galina, RUSSU-DELEU, Raisa, CAZACU-STRATU, Angela, GÎŢU, Lora, BUTUCEA, Mariana. Evaluarea stării de sănătate a elevilor instituțiilor preuniversitare din municipiul Chișinău. In: Arta Medica , 2020, nr. 4(77), pp. 58-63. ISSN 1810-1852. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4174258 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta Medica | ||||||
Numărul 4(77) / 2020 / ISSN 1810-1852 /ISSNe 1810-1879 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4174258 | ||||||
CZU: 613.955(478-25) | ||||||
Pag. 58-63 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Obiective. Statisticile oficiale sugerează că Republica Moldova a început secolul XXI cu o agravare accentuată a stării de sănătate a tuturor grupurilor socio-demografice ale populației, iar bolile netransmisibile reprezintă cea mai mare povară. Pentru dezvoltarea durabilă a societății este necesar să se ofere o protecție optimă pentru dezvoltarea copilului pe toată perioada de creștere și dezvoltare. Scopul lucrării este evaluarea stării de sănătate a elevilor instituțiilor preuniversitare în relație cu condițiile de instruire și alimentație, din instituțiile de învățământ preuniversitar. Material și metode. S-a efectuat un studiu epidemiologic retrospectiv descriptiv a morbidității elevilor din instituțiile de învățământ preuniversitar, a condițiilor igienice de instruire și alimentație. Perioada de observație cuprinde anii 1990-2018. Prelucrarea statistică cuprinde calcularea valorilor centrale, abaterile standard și eroarea valorii medii, determinarea ratei și tempoului de creștere. Rezultate și discuții. Structura dereglărilor de sănătate detectate în timpul examinărilor medicale profilactice este dominată de scăderea acuității vizuale (19,8-26,6‰), urmată de retardul fizic (10,1-14,8‰), tulburări de postură (7,1-8,5‰) și defecte de vorbire (5,8-7,5‰). Nivelurile ridicate de morbiditate generală, la școlari, sunt caracteristice bolilor sistemului respirator (J00-J99) – 97,4±8,78‰, bolilor endocrine, malnutriției și metabolismului (E00-E90) – 48,3±7,72‰, boli de ochi și anexele sale (H00-H59) – 41,3 ± 22,60‰ și pentru boli parazitare (B65-B83) – 40,3±6,73‰. Printre factorii de risc identificați se enumeră iluminatul insuficient și dotarea cu mobilier necorespunzător. Concluzii. Tendințele negative în starea de sănătate a elevilor, pe parcursul ultimilor 30 de ani, impun necesitatea elaborării măsurilor politice, intersectoriale, pentru promovarea și fortificarea stării lor de sănătate, cu prioritizarea lor pe termen scurt, mediu și lung. |
||||||
Cuvinte-cheie starea de sănătate a copiilor și adolescenților, sănătatea elevilor, factorii de risc, children's and adolescents' health, students' health, risk factors |
||||||
|