Universul crengian: abordări cinematografice
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
456 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-28 12:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[778.534.6+791.43-252.5](478) (2)
SM ISO690:2012
TIPA, Violeta. Universul crengian: abordări cinematografice. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 60. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356366
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Universul crengian: abordări cinematografice

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356366
CZU: [778.534.6+791.43-252.5](478)

Pag. 60-60

Tipa Violeta
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2020


Rezumat

Ion Creangă este unul dintre marii clasici ai literaturii noastre, opera căruia a fost și rămâne a fi izvor de inspirație pentru creatorii de arte audiovizuale. Regizorii de teatru și film din spațiul românesc mereu revin la creația scriitorului, redescoperind în ea noi și noi aspecte, inerente timpurilor noastre. Universul operei crengiene pe cât e de spectacular, pe atât și de dificil pentru a fi surprins în complexitatea sa. E mai mult o piatră de încercare pentru regizori. Nu mulți au curajul de a intra într-o competiție spirituală cu neîntrecutul povestitor. Totuși, pe parcursul anilor au fost create cca 30 de pelicule de ficțiune și de animație de către cineaștii din spațiul românesc. Atât poveștile inspirate, cât și Amintirile din copilărie au stat la baza mai multor ecranizări și interpretări ale regizorilor din România și Republica Moldova. Ne propunem să urmărim în mod cronologic apariția peliculelor cinematografice, create pe parcursul anilor de cineaștii români și moldoveni, începând de la primele experimente în domeniul filmului de animație ale lui Aurel Petrescu (Capra cu trei iezi, 1946) și a lui Ion Popescu-Gopo (Punguța cu doi bani, 1949) până la ultimele creații, precum scurtmetrajul jucat Capra cu trei iezi (2019) în regia lui Victor Canache. De menționat că aceste povești și Amintirile din copilărie au suscitat cea mai mare atenție din partea regizorilor de film. Astfel, cele mai multe interpretări până în prezent a cunoscut capodopera sa cu patru filme de ficțiune și trei desene animate, precum și povestea Punguța cu doi bani: șase filme de animație și unul de ficțiune. Amintim că și Emil Loteanu își începe cariera în cinematografie cu scurtmetrajul A fost odată un băiat (1960) inspirat din Amintirile din copilărie a lui Creangă. Anume anii ʼ60 ai secolului trecut au fost cei mai rodnici în valorificarea operei de către cineaști. Iar, primele filme de animație cu păpuși, realizate de Anton Mater, Capra cu trei iezi (1968) și Punguța cu doi bani (1969) au deschis calea în lumea animației moldovenești.