Etape si optiuni artistice în creatia plasticianului Filip Nutovici
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
604 2
Ultima descărcare din IBN:
2021-11-09 11:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73(478)(092) (6)
Пластические искусства (429)
SM ISO690:2012
SPÎNU, Constantin. Etape si optiuni artistice în creatia plasticianului Filip Nutovici. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 41. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356216
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Etape si optiuni artistice în creatia plasticianului Filip Nutovici

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356216
CZU: 73(478)(092)

Pag. 41-41

Spînu Constantin
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 iulie 2020


Rezumat

În contextul evoluției artelor decorative din Republica Moldova în a doua jumătate a secolului XX, creația plasticianului Filip Nutovici, este semnificativă prin modul de a fi receptivă artistic prin formă, decor, culoare și mesaj noilor tendințe estetice ale vremii. Profesând pe parcursul anilor diverse genuri ale creației plastice, precum crestarea artistică a lemnului, mozaicul, vitraliul, arta ceramicii și a sticlei, plasticianul a realizat opere originale în care, opțiunile de înoire și optimizare a expresiei estetice a imaginii și aspirațiile îndreptate spre generarea unor noi mesage generate de operă și-au găsit o inedită împlinire. În creația artistului se atestă câteva etape importante. La etapa inițială, lucrările plasticianului au fost zămislite în corespundere cu tendințele estetice ale deceniului al șaselea, fiind orientate spre revitalizarea tradițiilor populare din domeniile crestării în lemn și a ceramicii. Fiind etapă de însușire a domeniilor în cauză, aceasta s-a soldat cu crearea mai multor piese, îndeosebi ceramice, în care, forma tradițională de vas apărea ornată cu motive geometrice, vegetale și fitomorfe stilizate. În ceramica din cea de-a doua etapă, ce corespunde primei jumătăți a deceniului al șaptelea, artistul valorifică repere conceptual-estetice proprii designului industrial internațional, punând în valoare expresii ale unor forme geometrice fundamentale tratate auster, configurații fluide, interferențe proporționale raționalizate și efecte obținute în procesul de operare tehnologică cu glazura. Cea de-a treia etapă, fiind orientată spre valorificarea expresiilor  translucide și a celor opace ale sticlei, corespunde anilor 19671988. Forma și decorul în operele acestei perioade, fiind întotdeauna realizate plastic original, determină fațeta stilistică a creației artistului și contribue la atingerea unor expresii estetice și mesaje valoroase.