Creangă în exegeza literară
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
691 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-19 23:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09(498) (6)
Литература на балканских романских языках (2085)
SM ISO690:2012
BĂICEAN, Iraida. Creangă în exegeza literară. In: Philologia, 2020, nr. 1-2(307-308), pp. 126-134. ISSN 1857-4300. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3780009
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Philologia
Numărul 1-2(307-308) / 2020 / ISSN 1857-4300 /ISSNe 2587-3717

Creangă în exegeza literară

Creanga in Literary exegesis

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3780009
CZU: 821.135.1.09(498)

Pag. 126-134

Băicean Iraida
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 8 iulie 2020


Rezumat

The history of the critical reception and creative assimilation of Ion Creanga’s work together with that of Mihai Eminescu, forms a sinuous path to the selfawareness of Romanian literature. The exegetes, most often, expressed their enthusiasm and admiration about the life and work of the Humulesti storyteller, insisting on different aspects of Creanga phenomenon.It is known that an image, well consolidated, of the man behind the work, was due to the reputation within the circle of the Junimists. His contemporaries valued his joviality, the gift of storytelling and his archetypal nature. Creanga was regarded as a “people’s writer”, a fact disputed by George Calinescu, but exactly this rough “people’s character”, gave great trouble later to the commentators.The novelty of the Crengian figure is “perceived as an epic primitiveness,which gets expression due to an old manstill attached to the archaic habitat.

Istoria receptării critice și asimilării creatoare a operei lui Ion Creangă alături de cea a lui Mihai Eminescu configurează un drum sinuos către conștiința de sine a literaturii române. Exegeții s-au pronunțat, de cele mai multe ori, cu entuziasm și admirație, despre viața și opera povestitorului de la Humulești, insistând pe diferite aspecte ale fenomenului Creangă. Se știe că o imagine, bine consolidată, a omului din spatele operei, se datora reputației din cadrul cercului junimiștilor. Contemporanii săi îi prețuiau jovialitatea, darul de a povesti, naturalețea sa arhetipală. Creangă era privit ca „scriitor poporal”, lucru contestat de George Călinescu, dar anume „poporanitatea” necioplită a dat mare bătaie de cap comentatorilor de mai târziu. Noutatea figurii crengiene e „percepută ca o primitivitate epopeică, ce capătă expresie datorită unui om vechi nedesprins încă de habitatul arhaic”.

Cuvinte-cheie
critical reception, people’s writer, joviality, humor mechanism, allusive style,

receptării critice, scriitor poporal, jovialitatea și mecanismul umorulu, stilul aluziv