Digital marketing in the practice of small and medium enterprises in the Republic of Moldova
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1037 113
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-19 13:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
339.138:004.738.5 (31)
Общие вопросы торговли. Рынок (811)
Связь компьютеров. Сети ЭВМ. Вычислительные сети (522)
SM ISO690:2012
GAGAUZ, Valeriu. Digital marketing in the practice of small and medium enterprises in the Republic of Moldova. In: Economie şi Sociologie, 2020, nr. 1, pp. 64-73. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.1-06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 1 / 2020 / ISSN 1857-4130

Digital marketing in the practice of small and medium enterprises in the Republic of Moldova

Marketing digital în practica întreprinderilor mici și mijlocii din Republica Moldova

Диджитал-маркетинг в практике малых и средних предприятий Республики Молдова

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.1-06
CZU: 339.138:004.738.5
JEL: Q3, M, M0, M3, M31

Pag. 64-73

Gagauz Valeriu
 
Academy of Economic Studies of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 1 iulie 2020


Rezumat

The use of modern marketing strategies for small and medium-sized enterprises (SMEs) is an important factor that can contribute to strengthening entrepreneurial activity, qualitative structural changes to SMEs, and ensuring business sustainability and stability. The digital revolution and technologies open up new opportunities for the business sector, improving the quality of communication with customers, while digital marketing (DM) is an important tool that can ensure the competitiveness and effectiveness of actions taken to promote products and services. This article presents the results of a qualitative study of the perception and practice of SMEs in the field of DM conducted by the author in 2019. Twenty entrepreneurs – SME owners in Chisinau were interviewed. The analysis also includes a case study of the BRAVO-MOTORS company practice. The theoretical and conceptual framework of the study is comprised of modern marketing theory, ResourceBased View approach (Wernerelt B.) and Theory of dynamic capabilities (Teece et al.). The results of the study showed that SMEs do not pay due attention to digitalization of business processes, data collection and analysis, optimization of work processes and monitoring of key indicators. The role and importance of developing a marketing strategy is in many cases underestimated, and marketing activities are limited to the use of individual marketing elements only. There is a low level of competence of entrepreneurs in the field of marketing, especially regarding modern marketing tactics and strategies, as well as the lack of an integrated approach to the strategy of promotion and development of the company.

Utilizarea strategiilor moderne de marketing de întreprinderile mici și mijlocii (IMM) prezintă un factor important care poate contribui la consolidarea activității de antreprenoriat, la modificări structurale calitative ale IMM-urilor, la durabilitatea și stabilitatea afacerii. Revoluția digitală și tehnologia oferă oportunități noi pentru sectorul de antreprenoriat prin îmbunătățirea calității de comunicare cu clienții, iar marketingul digital (MD) este un instrument important ce poate asigura creșterea competitivității și eficienții acțiunilor întreprinse pentru promovarea produselor și serviciilor. În acest articol sunt prezentate rezultatele cercetării calitative privind percepțiile și practicile IMM în domeniul MD, realizat de către autor în anul 2019. Au fost intervievați 20 de antreprenori – proprietari ai IMM-urilor cu sediul în mun.Chișinău. Analiza include, de asemenea, un studiu de caz al practicii companiei BRAVO-MOTORS SRL. Baza teoretico-conceptuală a cercetării au constituit teoria contemporană a marketingului, abordarea bazată pe resurse (Resource-Based View, Wernerelt B.), teoria capacităților dinamice (Theory of dynamic capabilities, Teece et al.). Rezultatele cercetării au demonstrat că IMM nu acordă o atenție cuvenită digitalizării proceselor de afaceri, colectării și analizei datelor, optimizării proceselor de muncă și controlului indicatorilor cheie. Rolul și importanța dezvoltării unei strategii de marketing în multe cazuri sunt subestimate, activitățile de marketing limitându-se la utilizarea doar a unor elemente de marketing. S-a constatat un nivel scăzut de competență a antreprenorilor în domeniul marketingului, în special privind tacticile și strategiile de marketing modern, precum și lipsa unei abordări integrate a strategiei de promovare și dezvoltare a companiei.

Использование современных маркетинговых стратегий для малых и средних предприятий (МСП) является важным фактором, способствующим укреплению предпринимательской активности, качественным структурным изменениям МСП, обеспечению устойчивости и стабильности бизнеса. Цифровая революция и технологии открывают новые возможности для предпринимательского сектора, улучшая качество связи с клиентами, а диджитал-маркетинг (ДМ) является важным инструментом, который может обеспечить конкурентоспособность и эффективность действий, предпринимаемых для продвижения продукции и услуг. В данной статье представлены результаты качественного исследования восприятия и практики МСП в области ДМ, проведенного автором в 2019 году. Было проинтервьюировано 20 предпринимателей - владельцев МСП в г. Кишиневе. Исследование также включает анализ практики компании BRAVO-MOTORS. Теоретикоконцептуальной основой исследования послужили современная теория маркетинга, ресурсный подход (Resource-Based View, Wernerelt B.), теория динамических способностей (Theory of dynamic capabilities, Teece et al.). Результаты исследования показали, что МСП не уделяют должного внимания цифровизации бизнес-процессов, сбору и анализу данных, оптимизации рабочих процессов и контролю ключевых показателей. Роль и важность разработки маркетинговой стратегии во многих случаях недооцениваются, а маркетинговая деятельность ограничивается использованием лишь отдельных маркетинговых элементов. Наблюдается низкий уровень компетентности предпринимателей в области маркетинга, особенно касающихся современных маркетинговых тактик и стратегий, а также отсутствие комплексного подхода в стратегии продвижения и развития компании.

Cuvinte-cheie
digital marketing, small and medium interprises,

marketing digital, întreprinderi mici şi mijlocii,

диджитал-маркетинг, малые и средние предприятия