Multidimensional financial aspect of the market
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
759 9
Ultima descărcare din IBN:
2021-12-15 14:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
336.76:339.137.2 (1)
Денежное обращение. Банковское дело. Биржи (774)
Общие вопросы торговли. Рынок (816)
SM ISO690:2012
FUIOR, Elena, MAXIM, Ion, LAȘCOV, Victor. Multidimensional financial aspect of the market. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2020, nr. 1(13), pp. 32-44. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(13) / 2020 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Multidimensional financial aspect of the market

CZU: 336.76:339.137.2
JEL: G1, L4

Pag. 32-44

Fuior Elena1, Maxim Ion1, Lașcov Victor2
 
1 Trade Co-operative University of Moldova,
2 Lucian Blaga University Sibiu
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2020


Rezumat

The digitalization of the economy, scientific and technical progress, the elimination of language barriers along with the internationalization of economic life have led to the development of new business models called multidimensional platforms. Such names as MasterCard, Visa, Airbnb, Amazon, Facebook, etc. are widely known for their fast development and represent business models in the form of multidimensional platforms. Defining multidimensional markets, identifying the characteristic elements, determining the relevant market, and analyzing the competitive environment in multidimensional markets, represent a real challenge for competition authorities. Assessing unilateral or coordinated behavior in the multidimensional market is a rather difficult exercise due to the complexity of these relationships, for which traditional approach is insufficient. In order to clarify these issues, a theoretical analysis of this structure is needed, but the decision-making experience of the competition authorities in the European Union is also useful. Multidimensional markets are found in different sectors of the national economy, therefore several segments of the financial market have the characteristics of multidimensional markets, and, at the same time, thanks to a complex, theoretically grounded approach to multidimensional platforms one can avoid errors and identify solutions. This paper presents and analyzes the concept of a multidimensional market, the particularities of determining the relevant market, and the analysis of the competitive environment depending on the type of market and the specifics of the financial sector.

Digitalizarea economiei, progresul tehnico-științific, eliminarea barierelor lingvistice și internaționalizarea vieții economice a dus la dezvoltarea unor modele noi de business denumite platforme multidimensionale. Așa denumiri precum MasterCard, Visa, Airbnb, Amazon, Facebook etc. sunt pe larg cunoscute datorită dezvoltării sale vertiginoase, și reprezintă modele de afaceri sub forma de platforme multidimensionale. Definirea piețelor multidimensionale, identificarea elementelor caracteristice, determinarea pieței relevante și respectiv analiza mediului concurențial pe piețele multidimensionale reprezintă o adevărată provocare pentru autoritățile de concurență. Evaluarea comportamentului unilateral sau coordonat pe piața multidimensională este un exercițiu destul de dificil datorită complexității acestor relații, pentru care abordarea tradițională este insuficientă. În scopul clarificării acestor aspecte este necesară analiza teoretică a acestei structuri, dar este utilă și experiența decizională a autorităților de concurență din Uniunea Europeană. Piețele multidimensionale se regăsesc în diferite sectoare ale economiei naționale, astfel, mai multe segmente ale pieței financiare au caracteristicile piețelor multidimensionale, totodată numai printr-o abordare complexă, teoretic fundamentată a platformelor multidimensionale se pot evita erorile și respectiv identifica soluții. Această lucrare expune și analizează conceptul pieței multidimensionale, particularitățile de determinarea a pieței relevante și analiză a mediului concurențial în dependență de tipul pieței și specificul sectorului financiar.

Цифровизация экономики, научно-технический прогресс, устранение языковых барьеров и интернационализация экономической жизни привели к разработке новых бизнес-моделей, называемые многомерными платформами. Такие имена, как MasterCard, Visa, Airbnb, Amazon, Facebook и т. д. широко известны своим головокружительным развитием и представляют бизнес-модели в виде многомерных платформ. Определение многомерных рынков, выявление характерных элементов, определение соответствующего рынка и анализ конкурентной среды на многомерных рынках, соответственно, являются реальной проблемой для антимонопольных органов. Оценка одностороннего или скоординированного поведения на многомерном рынке является довольно трудным делом из-за сложности этих отношений, для которых традиционный подход недостаточен. Чтобы прояснить эти вопросы, необходим теоретический анализ этой структуры, но также полезен опыт принятия решений антимонопольными органами в Европейском Союзе. Многомерные рынки находятся в разных секторах национальной экономики, поэтому несколько сегментов финансового рынка имеют характеристики многомерных рынков, и в то же время только благодаря комплексному, теоретически обоснованному подходу к многомерным платформам можно избежать ошибок и найти решения. В данной статье представлена и проанализирована концепция многомерного рынка, особенности определения соответствующего рынка и анализ конкурентной среды в зависимости от типа рынка и специфики финансового сектора.

Cuvinte-cheie
multidimensional market, financial market, relevant market, Competition,

piața multidimensională, piaţa financiară, piaţă relevantă, concurenţă,

многомерный рынок, финансовый рынок, соответствующий рынок, конкуренция