Acces deschis – componentă importantă in cultura informatiei a bibliotecarului
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
921 117
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 10:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
026.06:004.738.5 (1)
Библиотечное дело. Библиотековедение (689)
Связь компьютеров. Сети ЭВМ. Вычислительные сети (514)
SM ISO690:2012
GHEORGHIŢĂ, Angela. Acces deschis – componentă importantă in cultura informatiei a bibliotecarului. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 132-134. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.2, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Acces deschis – componentă importantă in cultura informatiei a bibliotecarului

CZU: 026.06:004.738.5

Pag. 132-134

Gheorghiţă Angela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 mai 2020


Rezumat

Accesul Deschis – Open Acces (OA) a contribuit enorm la schi­m­ba­rea rolului bibliotecarului în comunicarea academică și a adus o va­rie­tate de servicii noi și fluxuri de activități în bibliotecă – toate datorită dezvoltării rapide a Internetului începând cu anul 1960.Internetul oferă acum şansa constituirii unei imagini globale şi in­te­­ractive a cunoştinţelor umane, inclusiv a moştenirii culturale şi ga­ra­nt­area accesului în toată lumea. Mișcarea Accesului Deschis a apă­rut pr­in conceperea și semnarea mai multor documente, cele mai im­por­­ta­n­te fiind declarațiile de la Budapesta, Bethesda și Berlin. Prin ter­me­nul de acces deschis înțelegem astăzi accesul liber, on-line și gra­tuit la do­cu­­mente digitale prin intermediul a trei modalităţi de di­fu­za­re a in­for­ma­ției: reviste electronice cu acces deschis, repozitorii te­ma­tice, re­po­zi­­torii instituționale. În acest context al circuitului in­for­ma­țional mo­de­rn, rolul bibliotecarului devine tot mai important. În ca­li­tatea sa de ele­me­nt al sistemului infodocumentar, bibliotecarul cont­ri­buie la dez­vol­ta­rea culturii informației a consumatorilor de produse, re­surse și servicii in­­formaționale. Activitatea lui profesională este ghi­da­tă inclusiv de po­li­­tica instituțională privind accesul deschis la infor­maţie.Pe acest segment este realizată o activitate complexă de convingere a autorilor în vederea publicării lucrărilor în acces deschis.În condițiile dez­voltării rapide a informației şi a căilor de transmitere a ei, bibliotecarul are nevoie de dezvoltarea permanentă a com­pe­ten­țe­lor şi abilităţilor lui profesionale.Obiectivul studiului prezent constă în cartografierea cunoştinţelor bi­bliotecarilor cu privire la accesul deschis, promovarea Accesului Des­chis în sistemul național de organizare și comunicare a informațiilor.Punem în discuție atât nivelul de informare al bibliotecarilor cu pri­vi­re la Accesul Deschis, cât și capacitatea lor de a analiza și a regăsi informațiile actuale în vederea diseminării acestora în mediul academic.Studiul a fost realizat în baza chestionarului on-line.Ipotezele de cercetare:a.     Bibliotecarul posedă cunoștințe suficiente privind subiectele Ac­ces Deschis, Ştiință Deschisă.b.    Bibliotecarul posedă abilități de a căuta, localiza, evalua și utiliza efectiv informația.În cadrul cercetării au fost obținute rezultate care derivă din analiza ches­tionarelor cu privire la următoarele aspecte ce țin de fenomenul Ac­ce­sului Deschis:-       Definirea conceptului de Acces Deschis-       Cunoaşterea declarațiilor și politicilor cu privire la Accesul Deschis.-       Enumerarea celor mai importante resurse informaționale cu pri­vi­­re la Accesul Deschis din Republica Moldova.-       Determinarea beneficiilor Accesului Deschis.-       Organizarea Săptămânii Accesului Deschis în instituțiile din Re­pu­­blica Moldova.-       Crearea şi menţinerea Repozitoriilor Instituționale în Republica Mol­­dova.-       Cunoștințe generale cu privire la Planul S privind Accesul Des­chis.-       Cunoștințe despre Știința Deschisă.Studiul cu privire la determinarea gradului de cunoaștere a bi­bli­o­te­­ca­­rilor privind Accesul Deschis și Știința Deschisă a constatat ur­mă­toa­re­le rezultate:1.    Nivelul de pregătire al bibliotecarilor la capitolul Acces Deschis și principiile de funcționare ale lui sunt satisfăcătoare.2.    În cazul în care nu cunoşteau anumite răspunsuri, bibliotecarii s-au orientat bine în spaţiile informaţionale şi au ştiut să găsească sursele indicate pentru un răspuns corect.3.    Sunt considerabile propunerile bibliotecarilor referitoare la orga­ni­zarea diverselor instruiri şi activităţi de marketing privind Accesul Des­chis:-       Implicarea insistentă a autorităţilor naţionale în acest domeniu;-       Recunoaşterea importanţei realizării proiectelor de digitizare, ac­ces și prezervare a informaţiilor.-       Promovarea beneficiilor Accesului Deschis în comunitatea aca­de­mică şi pentru publicul larg.-       Aprobarea unui plan de acțiuni cu privire la promovarea Ac­ce­su­lui Deschis și a Științei Deschise în Republica Moldova.-       Promovarea rezultatelor inovatoare în scopul valorificării con­ți­nu­tului științific național.-       Asigurarea instruirii și autoinstruirii bibliotecarilor.Valorificarea conţinutului site-ului informativ cu privire la Ac­ce­sul Deschis și Știința Deschisă din România ­http://www.acces-des­chis.­ro/şi studierea oportunităţilor de creare a unei resurse similare în Republica Moldova.