Articolul precedent |
Articolul urmator |
921 117 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-16 10:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
026.06:004.738.5 (1) |
Библиотечное дело. Библиотековедение (689) |
Связь компьютеров. Сети ЭВМ. Вычислительные сети (514) |
SM ISO690:2012 GHEORGHIŢĂ, Angela. Acces deschis – componentă importantă in cultura informatiei a bibliotecarului. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 132-134. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.2, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 026.06:004.738.5 | ||||||
Pag. 132-134 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Accesul Deschis – Open Acces (OA) a contribuit enorm la schimbarea rolului bibliotecarului în comunicarea academică și a adus o varietate de servicii noi și fluxuri de activități în bibliotecă – toate datorită dezvoltării rapide a Internetului începând cu anul 1960.Internetul oferă acum şansa constituirii unei imagini globale şi interactive a cunoştinţelor umane, inclusiv a moştenirii culturale şi garantarea accesului în toată lumea. Mișcarea Accesului Deschis a apărut prin conceperea și semnarea mai multor documente, cele mai importante fiind declarațiile de la Budapesta, Bethesda și Berlin. Prin termenul de acces deschis înțelegem astăzi accesul liber, on-line și gratuit la documente digitale prin intermediul a trei modalităţi de difuzare a informației: reviste electronice cu acces deschis, repozitorii tematice, repozitorii instituționale. În acest context al circuitului informațional modern, rolul bibliotecarului devine tot mai important. În calitatea sa de element al sistemului infodocumentar, bibliotecarul contribuie la dezvoltarea culturii informației a consumatorilor de produse, resurse și servicii informaționale. Activitatea lui profesională este ghidată inclusiv de politica instituțională privind accesul deschis la informaţie.Pe acest segment este realizată o activitate complexă de convingere a autorilor în vederea publicării lucrărilor în acces deschis.În condițiile dezvoltării rapide a informației şi a căilor de transmitere a ei, bibliotecarul are nevoie de dezvoltarea permanentă a competențelor şi abilităţilor lui profesionale.Obiectivul studiului prezent constă în cartografierea cunoştinţelor bibliotecarilor cu privire la accesul deschis, promovarea Accesului Deschis în sistemul național de organizare și comunicare a informațiilor.Punem în discuție atât nivelul de informare al bibliotecarilor cu privire la Accesul Deschis, cât și capacitatea lor de a analiza și a regăsi informațiile actuale în vederea diseminării acestora în mediul academic.Studiul a fost realizat în baza chestionarului on-line.Ipotezele de cercetare:a. Bibliotecarul posedă cunoștințe suficiente privind subiectele Acces Deschis, Ştiință Deschisă.b. Bibliotecarul posedă abilități de a căuta, localiza, evalua și utiliza efectiv informația.În cadrul cercetării au fost obținute rezultate care derivă din analiza chestionarelor cu privire la următoarele aspecte ce țin de fenomenul Accesului Deschis:- Definirea conceptului de Acces Deschis- Cunoaşterea declarațiilor și politicilor cu privire la Accesul Deschis.- Enumerarea celor mai importante resurse informaționale cu privire la Accesul Deschis din Republica Moldova.- Determinarea beneficiilor Accesului Deschis.- Organizarea Săptămânii Accesului Deschis în instituțiile din Republica Moldova.- Crearea şi menţinerea Repozitoriilor Instituționale în Republica Moldova.- Cunoștințe generale cu privire la Planul S privind Accesul Deschis.- Cunoștințe despre Știința Deschisă.Studiul cu privire la determinarea gradului de cunoaștere a bibliotecarilor privind Accesul Deschis și Știința Deschisă a constatat următoarele rezultate:1. Nivelul de pregătire al bibliotecarilor la capitolul Acces Deschis și principiile de funcționare ale lui sunt satisfăcătoare.2. În cazul în care nu cunoşteau anumite răspunsuri, bibliotecarii s-au orientat bine în spaţiile informaţionale şi au ştiut să găsească sursele indicate pentru un răspuns corect.3. Sunt considerabile propunerile bibliotecarilor referitoare la organizarea diverselor instruiri şi activităţi de marketing privind Accesul Deschis:- Implicarea insistentă a autorităţilor naţionale în acest domeniu;- Recunoaşterea importanţei realizării proiectelor de digitizare, acces și prezervare a informaţiilor.- Promovarea beneficiilor Accesului Deschis în comunitatea academică şi pentru publicul larg.- Aprobarea unui plan de acțiuni cu privire la promovarea Accesului Deschis și a Științei Deschise în Republica Moldova.- Promovarea rezultatelor inovatoare în scopul valorificării conținutului științific național.- Asigurarea instruirii și autoinstruirii bibliotecarilor.Valorificarea conţinutului site-ului informativ cu privire la Accesul Deschis și Știința Deschisă din România http://www.acces-deschis.ro/şi studierea oportunităţilor de creare a unei resurse similare în Republica Moldova. |
||||||
|