Platforme online pentru instruirea utilizatorilor bibliotecii universitare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
739 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 12:20
SM ISO690:2012
GUDIMA, Ana. Platforme online pentru instruirea utilizatorilor bibliotecii universitare. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.1, R, SS, pp. 28-30.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.1, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Platforme online pentru instruirea utilizatorilor bibliotecii universitare


Pag. 28-30

Gudima Ana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 31 martie 2020


Rezumat

La etapa actuală, învăţământul superior din Republica Moldova este în proces de schimbare, căutându-şi locul confortabil printre evoluţiile şi revoluţiile erei tehnologice. În acest context, se modifică şi modalităţile de diseminare a informaţiilor. Procesele respective afectează atât mijloacele de comunicare a informaţiei, cât şi utilizarea informaţiei. Aceasta schimbă inevitabil şi serviciile de bibliotecă şi are o puternică influenţă asupra modului în care biblioteca informează comunitatea academică. Este influenţat şi felul în care specialiştii din bibliotecă înţeleg rolul lor în performanţa studiilor superioare şi în procesul de învăţământ. Esenţa activităţii de bibliotecă devine educaţia în domeniul informării.  În cadrul Bibliotecii Ştiinţifice a Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), educaţia în domeniul informării se face cu succes prin intermediul cursului „Cultura informaţiei”. Cunoştinţele şi deprinderile obţinute în cadrul cursului devin o parte componentă a culturii profesionale, de ea în mare parte depinde integrarea studentului în activitatea profesională şi de cercetare. Etapa următoare în evoluţia cursului „Cultura informaţiei” pentru Biblioteca Ştiinţifică ASEM ar fi organizarea tutorialelor online, ca toate categoriile de utilizatori, de la student până la cercetător şi cadrul didactic să aibă la îndemână un instrument care să constituie un suport veritabil în procesele de căutare, analiză, sinteză şi integrare a informaţiei. În acest scop a fost studiată experienţa mai multor biblioteci universitare pe plan internaţional, care deţin şi dezvoltă tutoriale online pentru educarea utilizatorilor de informaţii. În cadrul proiectului „Dezvoltarea noilor servicii informaţionale pentru învăţământul economic superior din Moldova” [1], finanţat de Fundaţia EURASIA, realizat în parteneriat între ASEM şi Universitatea din Bergen, Norvegia, partenerii noştri au demonstrat două produse – tutoriale online, care ar putea fi adaptate ca model pentru organizarea tutorialelor în bibliotecile universitare din Republica Moldova. În continuare, vom prezenta aceste produse, considerându-le interesante, accesibile şi utile în procesul de educare şi informare a comunităţii academice.Search & Write (Caută şi Scrie) [2] este un tutorial online pentru toţi studenţii care doresc să afle mai multe despre acumularea de informaţii şi despre cercetare, independent de instituţie, domeniu şi specializare. Tutorialul este prezentat în două limbi, norvegiană şi engleză, şi are patru module: căutare, lectură, scriere şi surse de referinţă. Procesele de informare şi de cercetare sunt descrise prin definiţii şi exemple. Modulul Căutare conţine o descriere în ansamblu a procesului de căutare; cum se organizează un plan de căutare a informaţiilor; descrierea modelului de căutare avansată. Modulul Lectură propune spre informare modalităţile, tipurile de lectură, reguli de scriere a textelor, organizarea grupurilor de discuţii privind aplicarea conceptelor, argumentarea ideilor în lucrările elaborate, tipologia publicaţiilor academice. Modulul Scriere oferă informaţii utile privind elaborarea structurii publicaţiei, cerinţe lingvistice şi de stilistică, etapele scrierii textelor, cerinţe formale privind redactarea articolelor (referinţe şi etica utilizării informaţiilor), diseminarea rezultatelor prin diverse căi şi surse de prezentare şi publicare.  Modulul Surse şi referinţe descrie modalităţile de citare a surselor, argumentează necesitatea citărilor, oferă diverse stiluri de prezentare a referinţelor şi de evaluare a surselor.  Trebuie de menţionat că, tutorialul Search & Write este destinat studenţilor ciclului I, Licenţă, şi se axează mai mult pe căutare, sinteză şi sistematizare a informaţiei, organizare a referinţelor şi bibliografiilor.  PhD on Track (doctorat pe şenile) [3] este un tutorial online pentru doctoranzi, care sunt la începutul carierei lor de cercetare şi care doresc să afle mai multe informaţii despre literatură pentru scopuri de cercetare, precum şi cu privire la modul de publicare a rezultatelor cercetării. Acest tutorial constă din trei module.  Sinteză şi descoperire prezintă recomandări pentru sinteza literaturii regăsite în procesul de cercetare, metodologia căutării în domeniul concret de cercetare, căutarea sistematică în diverse sisteme şi baze de date, principiile de utilizare şi prezentare a referinţelor, managementul referinţelor. Partajare şi publicare expune motivele principale pentru publicarea rezultatelor cercetării, oferă sursele unde putem depune, arhiva şi publica materialele elaborate, descrie regulile de colaborare cu alţi autori în cadrul aceleiaşi cercetări, argumentează respectarea drepturilor de autor şi propune principiile generale şi strategiile Accesului Deschis. Evaluare şi clasare oferă informaţii privind impactul citărilor, descrie procesele bibliometrice şi scientometrice din Danemarca şi experienţa evaluării ştiinţei şi a producţiei ştiinţifice din Norvegia. Tutorialele care funcţionează pe platforma online au posibilitate de integrare a materialelor multimedia, care fiind dinamice, sunt foarte atractive pentru tineretul studios şi asigură asimilarea eficientă a cunoştinţelor. Tutorialul PhD on Track conţine trei filmuleţe care prezintă modul în parte şi facilitează însuşirea materialelor educaţionale de către subiecţii instruirii în domeniul informaţiilor.  Formarea viitorului specialist în cadrul universităţii este un proces complex, cu multiple probleme, care se realizează prin întregul set de discipline predate la universitate. Acest proces ar trebui să fie direcţionat spre educarea unui specialist cu o nouă cultură a informaţiei, capabil să se orienteze în direcţiile prioritare ale progresului ştiinţific şi tehnic, capabil să facă alegerile corecte în condiţiile creşterii exponenţiale a informaţiei. Cultura informaţiei abordată pe principii de modernizare a procesului de instruire a utilizatorului va contribui la dobândirea de cunoştinţe şi formarea de abilităţi de cercetare în comunitatea academică.