Marea și ocultată surpriză din laboratorul psihologic: nou-născutul
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
145 25
Ultima descărcare din IBN:
2020-05-16 15:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.922.73 (6)
Psihologie (1224)
SM ISO690:2012
IACOB, Luminiţa; BUTNARU, Simona. Marea și ocultată surpriză din laboratorul psihologic: nou-născutul. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială . 2020, nr. 1(58), pp. 20-40. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF
BibTeX
DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 1(58) / 2020 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Marea și ocultată surpriză din laboratorul psihologic: nou-născutul

The great and hidden surprise in the psychology laboratory: the newborn


CZU: 159.922.73
Pag. 20-40

Iacob Luminiţa, Butnaru Simona
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
Disponibil în IBN: 25 martie 2020


Rezumat

Prezentul articol este de tip review. Sinteza pe care o propunem are ca miză argumentarea faptului că unui domeniu în plin avânt de cercetare – psihologia dezvoltării timpurii, inclusiv a nou-născutului - este departe de a i se lua în calcul rezultatele. Patru paliere de analiză sunt prezente: a) noutăți în planul principiilor și tehnicilor experimentale specifice investigării nou-născutului, b) o incursiune în sfera competențelor precoce, c) semnificația psihologică a acestora și noua etapă de reconversie explicativă a domeniului, d) discutarea faliei dintre cunoașterea nou-născutului prin cercetarea de laborator și restul contextelor - de la cotidianul cognitiv și educativ la universul didactic al psihologiei generale. Pentru acestea, marea surpriză - precocitatea și complexitatea psihologică a nou-născutului - se prefigurează a fi ”buturuga mică ce răstoarnă carul mare”.

This article is a review aiming to support the fact that a soaring research domain – the psychology of early development and of the newborn – is far from being properly credited. The review is structured in four levels of analysis: a) new developments in the field of specific principles and experimental techniques of investigating the newborn, b) early development of competences, c) the psychological meaning of early competences and a new stage of explanatory reconversion of the domain, d) a discussion about the gap between laboratory research used to investigate the newborn and the other contexts – from the cognitive and educational environment to the didactic universe of general psychology. This is the meaning of the ”great surprise” which is the early development and psychological complexity of the newborn – a stone that upsets the apple cart.

Cuvinte-cheie
psihologia dezvoltării timpurii, nou-născut, competențe precoce, ineism-empirism,

the psychology of early development, newborn, early competences, nativism – empiricism