Articolul precedent |
Articolul urmator |
659 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-16 15:05 |
SM ISO690:2012 LIFARI, Viorica. Conceptul rușine în limbile română și rusă redat în scenarii cognitiv-prototipice cultural specifice. In: Lumina verbului matern: Profesorul și savantul Irina Condrea – prezență remarcabilă în mediul academic și cultural din Republica Moldova, Ed. 1, 25 octombrie 2019, Chişinău. Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, pp. 144-150. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Lumina verbului matern 2019 | |||||
Conferința "Lumina verbului matern" 1, Chişinău, Moldova, 25 octombrie 2019 | |||||
|
|||||
Pag. 144-150 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Studiul conceptului rușine prin prisma paradigmei cognitive la nivel inter-lingvistic și intercultural ne permite să determinăm tabloul lingvistic și cel mintal al unei etnii sau a unui popor.În această lucrare ne propunem cercetarea conceptului sus-numit în limbile română și rusă în patru categorii similare: 1) rușine de propria identitate, 2) indi- vizi cu și fără de rușine, 3) rușinea și animalul și 4) femeia și rușinea.Metodele de cercetare aplicate sunt cele ale lingvisticii funcționale și ale celei cognitive, iar analiza empirică este bazată pe aforisme ce includ lexemul rușine și echivalentul acestuia în rusă (стыд), compuse de scriitori moderni români și ruși.Studiul vizat are caracter intercultural și interdisciplinar, astfel încât cuprinde cercetări socio-psihologice, culturale, antropologice și istorico-ideologice, pe lângă cele lingvistice, iar metoda scenariului cognitiv-prototipic ne permite să determi- năm specificul cultural al unui concept aparent similar in două culturi. |
|||||
Cuvinte-cheie aforism, concept, rușine, scenariu cognitiv-prototipic, studiu in- ter-lingvistic și interdisciplinar, aphorism, concept, shame, cognitive scenario, cross-linguistic study, interdisciplinary study |
|||||
|